Fredag gjorde Nordland fylkeskommune det kjent at den støtter prosjektet med 12 millioner kroner over en treårsperiode.

- Arctic Race of Norway er et interessant samarbeidsprosjekt for Nord-Norge. Prosjektet kan ha stor profileringsverdi for landsdelen, og har potensial til å bli et viktig arrangement for reiselivs- og opplevelsesbransjen. Støtten er også i tråd med fylkeskommunens nordområdestrategi, sier fylkesråd for næring Arve Knutsen (KrF).

Ringvirkninger

Nordland fylkeskommune har i følge regelverket ikke anledning å gi støtte til bedrifter. Det er Innovasjon Norge er operatør for slik bedriftsstøtte på vegne av fylkeskommunene. Fylkesrådet ber derfor Innovasjon Norge Nordland om å gjøre bevilgningen, som er på inntil fire millioner kroner årlig i tre år, totalt 12 millioner. Tidligere har også Troms fylkeskommune bevilget 12 millioner kroner. En rekke større bykommuner i Nord-Norge har bevilget penger til prosjektet.

Når de økonomiske målene

Et internasjonalt sykkelritt i Nord-Norge antas å gi en samfunnsøkonomisk effekt i hundremillionersklassen.

- Dette vil kunne bli et OL på Lillehammer hvert eneste år, har rittsjef Knut-Eirik Dybdal tidligere sagt til VOL om prosjektet. - Vi er i nært samarbeid med TV2, som allerede i 2010 ga klar beskje om at de ønsker å være med på dette. Det samme har selskapet som sender Tour de France sagt i klartekst. Både TV2 og franskmennene har vært på besøk, blant annet i Trollfjorden. De gapte over det de fikk se, sa Dybdal den gangen.

I dag er han ikke mindre entusiastisk.

- Dette er veldig gode nyheter fra Nordland. Nordland og Troms fylkeskommuner har gjort en fantastisk jobb for oss, og åpnet mange viktige dører. Avgjørelsene som er tatt gjør at rittet høyst trolig blir en realitet, og det blir det allerede i august i år, sier Dybdal.

Etapper i Vesterålen?

- Jeg vil være veldig varsom med å legge press på noen aktører, men det er ingen tvil om at Vesterålen er blant de aller mest attraktive områder i Nord-Norge, og mange i regionen bør ha stor interesse av å få Arctic Race of Norway innom Vesterålen. For å si det slik: Nordland og Troms fylkeskommuner vil få igjen pengene de legger ut, gjennom en enorm markedsføringsverdi, sier Knut-Eirik Dybdal.

- Vi har sammen med Sykkelforbundet fått flyttet rittdatoene fra juli til august, slik at vi får tilgang til utstyr som skal flyttes fra Tour de France og opp hit. Vi har fått tilbakemeldinger fra noen av de beste lagene i verden på at de ønsket en forskyvning slik vi nå har gjort. Det er også en fordel i forhold til ferietrafikken at rittet skjer i august i stedet for i september.

- Blir det etapper i Vesterålen?

- Det er ikke tatt noen endelige avgjørelser med hensyn til hvor etappene skal gå, så jeg vil bare gjenta min oppfordring om at både næringsmiljøer og andre miljøer i Vesterålen bør legge frem ønsker og planer for hvorfor de mener rittet bør til regionen, sier Dybdal.