21. juni starter den internasjonale Lego League-konkurransen i Bath. Den varer fram til 25. juni, og Team Orcas er invitert.

Elevene deltok først med prosjektet sitt i en konkurranse i Harstad. Sammen har gjengen fra Strønstad studert møtet mellom hval og mennesket. Hadselelevene vant, og gikk videre til konkurransen i Bodø. Deretter fikk de invitasjon til den internasjonale konkurransen.

Jobber på tvers av alder

Strønstad skole har deltatt i Lego League i 11 år. Det er første gang at skolen har gått videre.

– Jeg har vært med siden jeg begynte å jobbe her for ni år siden. Det har aldri vært så artig før som i år, sier rektor Gøril Olufsen.

Hun kom inn i prosjektet etter konkurransen i Harstad.

Nytt av året er at elevene jobber på tvers av klasser.

– De største drar med seg de yngste. Særlig de minste har hevet seg enormt i løpet av prosjektet. Elevene er veldig flinke, og har vokst enormt, sier en stolt Olufsen.

#huganorca

Skolen har også hatt et godt samarbeid med foreldrene, og Team Orcas har hatt med seg heiagjeng både til Harstad og Bodø.

–Elevene markerer seg med engasjementet de viser når de er på reise.

Med seg til Bodø hadde de en enorm spekkhogger. De ba folk ta et klemmebilde med spekkhoggeren og tagge #huganorca.

Det førte til at de vant instagramkonkurransen til Statoil.

Hvert år når Lego Leauge-oppgaven blir utlevert, forsøker lærerne å bake inn så mange relevante fag som mulig. Årets har vært relevant innen særlig norsk, engelsk, naturfag og samfunnsfag.

– Vi prøver å jobber mer tverrfaglig. Det har fungert veldig bra. Elevene har vist et fortreffelig godt samarbeid.

Oppgavene er tredelt: forskning, teknologi (robot) og markedsføring og samarbeid.

Nå som elevene skal i den internasjonale konkurransen, må presentasjonen fremføres på engelsk.

– De to yngste jentene hadde fremlegg sist, og de gjorde det så bra.

Og nå skal Josefine Gustavsen og Elida Didriksen, begge i femteklasse, gjøre presentasjonen i Bath.

– Det er litt skummelt, for dommerne kan stille uventede spørsmål. Men det er mest artig. Vi meldte oss frivillig. Noen skal oversette teksten for oss til engelsk, så skal vi øve oss og pugge på den.

Læreren sier at elevene i tiden fremover skal øve mye på å snakke engelsk.

– Det er artig å jobbe med skolestoff på en annen måte enn ellers.

Skru av motoren

Elevene lærer mye underveis.

– Vi har lært at mennesket ofte ikke viser hensyn til hvalen. For en stund siden ble det funnet en død hval på Melbu. Den hadde nok blitt skilt fra moren, og havnet på land. Det er veldig viktig å tenke over å passe på at vi ikke skremmer hvalene vekk fra sine spisesteder, for da kan de sulte. Har du lyst til å se på en hval, skru av motoren og la den komme til deg. Da blir den ikke stressa og skadet.

Forrige uke fikk gjengen besøk av fiskeriminister Per Sandberg, som lot seg imponere over jobben som var gjort.

– Sandberg fortalte at også han har gjort grep med tanke på beskyttelse av livet i havet og hvalene i Troms, der to fjorder er stengt for fiske fra store trålere.