VG har gjort en landsomfattende gjennomgang av bruer i hele Norge, der flere av bruene i rapporten for øvrig er veldig korte. Der går det fram at vegvesenet har store etterslep på inspeksjon og vedlikehold på bruer i Norge.

Jevnlig vedlikehold

Når det gjelder Hadselbrua, står det å lese at en rapport, som skal være fra 1999, som beskriver delaminering på brupilarer, med alvorlig konsekvens for bæreevnen. Men, det er lenge siden og har ikke noe å gjøre med dagens virkelighet, ifølge Tor Ivar Johnsen i Statens vegvesen.

– Vi følger med brua kontinuerlig og gjennomfører vanligvis større vedlikeholdsarbeid hvert tredje år. I høst har vi hatt inspeksjon som viser at fugene som ble anført i 2013, er slitne. Fugene har blitt bytta ut, men arbeidet har ikke blitt oppdatert og registrert, forteller Johnsen.

Stor Bru

Han understreker at den snart 30 år gamle brua krever oppsyn og jevnlig vedlikehold.

– Det er en stor bru, med mye armeringer og som må ha stor bæreevne. Det krever at vi vedlikeholder jevnlig, hele tiden, selv om det er småting. Dessuten står den i et ganske værutsatt område. Per i dag er Hadselbrua i veldig god stand, slår Johnsen fast.

Kritisk i Øksnes

To av bruene i Vesterålen er i VG-artikkelen merket som kritisk skadd. Dette gjelder Strauman 3 i Øksnes og Bremneselv Bru i Sortland. Ytterligere to bruer i Øksnes er merket «stor skade». I tillegg har to bruer i Andøy, Lilleelv og Åseelv Bru, har fått status som «stor skade». Det samme gjelder fem bruer i Sortland, og fire i Hadsel.