Tidligere i år la Nordlandssykehuset frem sitt forslag til ny ambulanseplan. Forslaget går ut på å kutte én bil i Sortland og redusere dagaktiviteten til dene ene av to biler på Stokmarknes. Forslaget har møtt massiv motstand i Vesterålen. Tirsdag skal det opp i styret i Nordlandssykehuset. Under styremøtet skal innsigelsene fra interesseorgasnisasjoner, fagforeninger, ordførere, privatpersoner, ansatte og andre behandles.

Administrerende direktør, Paul Martin Strand, ved Nordlandssykehuset inn for at å gjennomføre de mye omtalte kuttene til tross for protestene. Se hele hans innspill her.

25 innspill

Det kom inn 25 høringsinnspill fra kommuner, fagforeninger og verneombud, brukerorganisasjoner og andre interessenter. Samtlige høringsinnspill er vurdert, og en oppsummering av disse er vedlagt styresaken.

I forhold til innspillene rundt kuttene i Vesterålen heter det at flere av høringsinnspillene er kritiske til den foreslåtte beredskapsreduksjonen i Vesterålen.

"I hovedsak gjelder dette innspill fra kommuner i Vesterålen, som mener reduksjonen vil påvirke beredskapen i hele regionen. I ambulanseplanen presenteres tall over faktiske samtidighetskonflikter som ville oppstått i Sortland kommune i 2014 dersom man hadde redusert med én bil, hvilket var 135 konflikter. Hadde man derimot sett Sortland kommune og Hadsel kommune under ett, ville det kun ha oppstått 3 samtidighetskonflikter totalt i regionen i 2014, dersom man hadde fjernet én bil, noe prosjektet mener er forsvarlig."

Noen av høringsinnspillene som stiller seg kritisk til å redusere med én bil i Vesterålen, har stilt spørsmål ved hvordan en slik reduksjon kan påvirke de andre kommunene i Vesterålen. Prosjektet har derfor gjort liknende samtidighetskonfliktberegninger for Bø, Øksnes og Andøy.

"Her er det sett på antall ganger Sortlandbilene var i de respektive kommunene i 2014, og dermed sett på hvor mange samtidighetskonflikter man ville hatt i fjor dersom man hadde redusert med én bil på Sortland. Antall konflikter ville henholdsvis vært 11 i Bø kommune, 31 i Øksnes kommune og 1 i Andøy kommune. Dette mener prosjektet er forsvarlig." heter det i styrepapirene.

Forsvarlig

I papirene konkluderes det med at til tross for innspillene så stoler man på de vurderingene prosjektktgruppa har gjort og dermed går god for ambulanseplanen.

I innstilling til vedtak i papirene foran tirsdagens møte heter det.

1. Styret viser tilsaksutredningen med vedlegg og er tilfreds med det grundige arbeidet som er gjort knyttet til  gjennomgang av ambulansetjenesten.

2.Styret mener forslag til ny ambulanseplan legger til rettefor opprettholdelse av og videreutvikling av god faglig standard i tjenesten, oppfyllelse av krav som fremgår av lov og forskrifter, jevnere fordeling av ressursene mellom de geografiske områdene i foretakets ansvarsområde, samt tilpasning av tjenesten innenfor de økonomiske rammeforutsetningene.

3.Styret vedtar ny ambulanseplan for Nordlandssykehuset med de forslag til justeringer som fremgår av planen.

Men hva styret som helhet går for i morgen er ikke fastslått, men signalene et ikke positive med tanke på å unngå kutt i Vesterålen.

Les også: Samlet politisk Vesterålen på krigsstien

- Kutter der det fungerer

Under et fremlegg av høringsutkastet 30. oktober i år uttalte ambulansesjef Loke Gulliksen at kuttene i Vesterålen ble foreslått fordi at presset på ambulansetjenesten ellers i Nordlandssykehuset var for stort.

– Vårt utgangspunkt har vært å sikre best mulig responstid og dekningsgrad for hele Nordlandssykehuset.

Under møtet kom det under ambulansesjefens fremlegg frem at Sortland er det området i Nordlandssykehuset som har best såkalt dekningsgrad.

For ut fra parameterne som er satt skal pasientene som bor i Sortland og Vesterålen for øvrig nås innen 25 minutter. I 94,9 prosent av tilfellene i 2014 var en innenfor dette.

– I resten av Nordlandssykehuset er det ikke så bra. Vi har områder som er nede på femtitallet. Derfor må vi kutte der det allerede er bra for å ha råd til å oppgradere dekningsgraden andre steder, sa Gulliksen.

Les også: - Kuttene vil koste penger og menneskeliv

Samtidighetskonflikter

Delta har pekt på at samtdigihetskonflikter er noe det vil bli mer av om planen gjennomføres.

Ifølge Gulliksen var det i 2014 var 135 såkalte samtidighetskonflikter i Sortland. Det vil si at det var tilfeller hvor pasienter måtte vente på bil for ambulansen var opptatt med andre oppdrag. Dette var da i såkalte akutte tilfeller. Ifølge Gulliksen var det kun ved to av disse tilfellene slik at ambulansen i Hadsel heller ikke kunne steppe inn å løse oppdraget.

– Derfor ser vi at vi kan kutte på Sortland uten at det går nevneverdig ut over beredskapen eller evnen til å gjennomføre oppdragene på en forsvarlig måte. Ved å gjøre dette kan vi oppgradere andre områder, sa Gulliksen.

– Viktig med innspill

Gulliksen påpekte at gruppa som er satt ned for å lage høringsutkastet har hatt ett viktig mandat. Nemlig å få ned kostnadene og samtidig drive effektivt og sikkert. Han påpekte også at gruppa har jobbet ut fra at oppdraget må løses ut fra den økonomiske situasjonen som er i dag.

Han påpekte også viktigheten av at det kom skarpe og gjennomtenkte innspill til høringsuttalelsen innenfor fristen 16. november.

– Det er kjempeviktig at de innspillene som kommer er gjennomtenkte og grundige. Alle de innspillene som kommer vil bli lagt frem for styret på styremøtet 15. desember. Så det er viktig at dere kommer med deres synspunkter. For det kan være at vi har tatt feil eller ikke har tatt hensyn til lokale forhold, sa han 30. oktober. Svaret får vi i morgen.