Byplanlegger Kristine Røiri orienterer de oppmøtte på folkemøtet om planene for gågate.

Kommunestyret vedtok i desember i fjor, etter forslag fra Rødt, at arbeidet med å etablere gågate i deler av Sortland sentrum skal settes i gang i løpet av 2016.

Onsdag kveld ble det arrangert folkemøte på Kulturfabrikken, der alle fikk komme og si sin mening, før ulike forslag skal legges frem for politikerne i juni.

Sentrum som møteplass

Konsulent Edvard Einarsen fra Rambøll er i gang med å utrede de fire alternativene og møtte på folkemøtet for å fortelle om hva de ser på i utredningen.

– Ønsket er å videreutvikle Sortland som et handelssentrum, med en fortsatt god parkeringsdekning. I tillegg må vi sørge for at ting ikke havner ut av byen. I tillegg til at sentrum skal være en møteplass i større grad enn i dag, sa Einarsen til de rundt 40 oppmøtte på folkemøtet, i hovedsak politikere og næringsdrivende.

Et av alternativene er å stenge Strandgata for biltrafikk.

– Det vil gi litt mindre trafikk fordi det blir tungvint å komme seg til byen, men det vil åpenbart bli folk som kjører rundt, gjennom Skolegata/Torggata og langs Kjøpmannsgata. Det betyr mer trafikk i Kjøpmannsgata, sa Einarsen.

Les mer: Håper på midlertidig gågate i sommer

– Sentrumsjobbere bør parkere utenfor

Einarsen pekte også på at det er mye parkering og asfalt på Sortland.

– Skal vi få ned antall biler i sentrum, bør vi se på hvordan parkeringen er regulert i byen her. Mange kommer på morgenen, parkerer på den beste plassen og blir stående til klokka fire på ettermiddagen, og da blir parkeringsplassen stående tom. De som jobber i sentrum, burde nok parkere utenfor sentrum, slik at besøkende til byen kan komme og få god parkering.

Konsulenten påpekte at dette er en mulighetsstudie, og at han etter innspill og utredninger på vegne av Rambøll vil lage en oppsummering som han gir til administrasjonen i kommunen i slutten av neste uke.

– Der vil jeg komme med hvilke alternativ, rekkefølger og prioriteringer vi anbefaler. Jeg håper på masse innspill før den tid, sa Einarsen.

– Ikke over natta

Oddmund Enoksen (SV) spurte på spørsmålsrunden Einarsen om erfaringer fra andre plasser i Nord-Norge?

– Det jeg kan si, er at jeg bor i Alta, og der er det blitt brukt mange år på å utvikle et torg, et sentrum og en gågate. Den første erfaringen er altså at det ikke var noe som skjedde over natta. Det å lage en møteplass tar tid. Brukerne må bli vant til det, også må man fylle opp med funksjoner, svarte Rambøll-konsulenten.

Han minnet også på at så langt nord er det ikke bare å lage en åpen uteplass og forvente at folk bruker det året rundt.

– Vi kan ikke ha palmer. Om det er en bordgruppe midt på et stort torg, er det mye å forvente at folk skal sitte der midt i desember. Men er det en skjerm og en gassvarmer, som det er i Alta, sitter det faktisk folk ute der – også på vinteren. Vi må vite hva slags innhold vi skal ha. Vi kan ikke bare bygge et torg for å bygge et torg, svarte Einarsen.

De næringsdrivende kritisk

Enoksen spurte også om de næringsdrivendes bekymring for redusert omsetning hvis man for eksempel stenger Strandgata.

– I utgangspunktet når man stenger gater, forsvinner ikke trafikken, selv om det kan være en viss reduksjon. En del av effekten er at trafikken forsvinner til andre gater. Den andre effekten, som man av og til ser, er at hvis du får et avstengt område, kan man risikere preferanser for den ene eller andre siden av byen, sa Einarsen og fortsatte.

– Det er små marginer i butikkbransjen, og om det blir tre prosent mindre på den ene siden av byen og tre prosent mer på den andre siden av byen, vil det klart kunne gi konsekvenser for butikkene. Det er vanskelig å si om det gjelder for Sortland, men det er viktig å ha i mente oppi alt dette.

Les også: – Det må bli gågate på Sortland snart

– Bør starte med torget

Ann Rita Mårstad (H) stilte seg kritisk til å bruke penger på en gågate i den trange økonomiske situasjonen.

– Med det stramme kommunebudsjett vi har, kunne jeg først og fremst tenkt meg å gjøre noe ut av torget, sa Mårstad.

Christoffer Ellingsen (Rødt) etterlyste svar fra de næringsdrivende i salen om hva de var så skeptiske til ved å for eksempel å stenge Strandgata.

Bjørn Heireng, daglig leder på Skibsgården, tok mikrofonen.

– Det som vil skje, er at butikkene går ned i omsetning og til slutt må flytte utenfor sentrum. Det blir kanskje til slutt et kjøpesenter på utsiden av byen, og da vil man oppleve sentrumsdød. Det er det mange eksempler på rundt omkring i Nord-Norge, sa Heireng.

Les også: – Blir ikke mer bakgårdspreg her enn mange andre plasser

Fire alternativer

Gågate i Sortland sentrum har vært prøvd før, da Strandgata fra Skibsgården til torget ble avstengt sommeren 2003. Det var riktig nok uten hell.

– Det var nok dårlig forberedt. Man fikk ikke redusert trafikken, bare flyttet den, sier byplanlegger Kristine Røiri.

Hun ser for seg fire ulike alternativer, og det er disse fire alternativene Rambøll nå utreder.

Les mer om de fire forslagene her.