Torsdag 22. oktober holder Hadsel kommune folkemøte i Hurtigrutens hus.

– Her vil du som innbygger få mulighet til å påvirke hva du synes bør forenkles av søknadsprosesser på vår hjemmeside, sier IKT Konsulent Elise Andreassen.

Kommunen er i gang med et forprosjekt for «Døgnåpen Hadsel kommune», der kommunen vil digitalisere og gjøre tjenester lettere for innbyggerne.

– Vi vil kartlegge hva innbyggerne synes vi skal fokusere på, sier Andreassen.

Direkte innflytelse

Ordfører Siv Dagny Aasvik skal være til stede for å åpne møtet.

– Det er viktig at hadselværingene kommer og deltar. Det er fordi de da får mulighet til å komme med sine innspill til hvordan Hadsel kommune kan utvikle seg. Nettopp for å ivareta nettopp dine behov.

Hun forklarer at man på folkemøtet vil møte de som jobber med prosjektet, og at man her kan få direkte innflytelse på veien videre.

– For kommunen er det viktig at tilbudet skal utarbeides best mulig i tråd med innbyggernes forventninger og behov. Da må innbyggerne møte opp og fortelle oss hva de ønsker seg. Her kan man bidra til en mer åpen, tilgjengelig og innbyggerrettet kommune. Så min oppfordring til hadselværingene er: møt opp.

Søke fra sofaen

Kommunen spør innbyggerne om hvilke søknadstjenester innbyggerne vil ha elektronisk tilgjengelig.

– Har du noen gang tenkt over hvor lettvint det hadde vært å kunne sitte hjemme i sofaen og søke på barnehageplass? Eller i rolige omgivelser kunne sende inn en byggesak-søknad med alle vedlegg direkte til kommunen? Vi ønsker at dette skal være mulig for deg som innbygger.

For at dette skal være mulig trenger de prosjektansatte å  høre innbyggernes mening om hva som bør forenkles i søknadsprosessen.

2. oktober lanserte kommunen en ny hjemmeside, hvor de har tatt grep for å gjøre det enklere for brukerne.

Øverst på siden står det et søkefelt med spørsmålet «hva kan vi hjelpe deg med?»

Kommunen har også opprettet en Facebook-gruppe for å holde en dialog med innbyggerne.

Om nettsiden sa rådmann Ola Morten Teigen følgende:

– Vi har laget neste generasjons hjemmeside. Vi setter innbyggerne i fokus, og på sikt ønsker vi å være tilgjengelig døgnet rundt.

Forprosjektet dreier det seg om kartlegging av hva innbyggere og næringslivet vil ha av digitale tjenester. Prosjektarbeiderne skal skrive en rapport som skal være ferdig i desember.

Dersom dette blir et hovedprosjekt skal det utføres i løpet av 2016 og 2017.

Andreassen er også i kontakt med næringslivet, nå er det folket som står i fokus.