Senterpartiet gjorde et godt valg, også i Nordland. Partiet har fått fylkesråd for samferdsel.

Dette er et stort ansvar med betydelig innflytelse. Det blir en utfordring å prioritere innenfor de rammene som foreligger.

Og rammene for økonomi blir i hovedsak vedtatt av regjering og Stortinget. Nå er forslaget til budsjett 2016 fremmet for Stortinget.

Hvis rammene blir slik det er forespeilet, vil fylkeskommunen få opp mot 300 millioner kroner mindre i overføringer fra staten i 2019. Allerede i inneværende år er det betydelig reduserte rammer til fylkeskommunen.

Spesielt er næringsutvikling rammet. Distrikts- og regionalpolitikken er redusert med ca 12 prosent etter at overføringene er blitt redusert hvert år under denne regjeringa.

Les også: Hvor ble det av kommunene?

Nordland har mer enn 4000 kilometer fylkesveier. Disse er svært viktige for næringslivet. Når vi legger til at det er 24 hurtigbåtsamband og 28 fergesamband, så synliggjør det hvilken betydning samferdsel er i dette fylket. Det var forventninger at dette ble spesielt tatt hensyn til i rammen for Nordland. Men Nei.

Vi har spredt bosetting, et næringsliv ute i distriktene som produserer for mange titalls milliarder kroner.

Senterpartiet vil arbeide for ei ny regjering i 2017, men inntil da må vi opprettholde det viktigste. Nordland Senterparti mener hurtigbåter og ferger må ha høyeste prioritet.

Når vi vet at etterslepet på vedlikehold av fylkesveiene er nærmere 10 milliarder kroner, må også vedlikehold ha høy prioritet. Vi har mange grusveier som bør få fast dekke.

Det betyr at investeringer i store fylkesveiprosjekter i stor grad må vente. Det liker vi ikke, men slik er realitetene.

Senterpartiet i Stortinget vil gjøre det som er mulig for å øke bevilgningene til fylkene. Det gjelder blant annet statlig støtte til store fylkesveiprosjekter. Vi må stoppe regjeringens iver til å sentralisere Norge.

Det er et ansvar for alle partier, men mest regjeringspartiene og støttepartiene Venstre og Krf.

Av Jon Tørset, gruppeleder for Senterpartiet og Siv Mossleth, påtroppende gruppeleder.