Fredag avholdes det første møtet for året i arbeidsgruppa til prosjektet «Oppfølging av ungdom 16-21 år, Vesterålen og Lødingen». I realiteten er det et forprosjekt, noe som betyr at målet i første omgang er å utarbeide et mer omfattende prosjekt, som det kan søkes om. I første omgang har Fylkesmannen bidratt med 600.000 kroner.

Regionalt samarbeid

Andøy, Hadsel og Sortland videregående skoler, pluss NAV, samarbeider alle. Målet er å få aktivisert ungdommene som ellers faller utenfor.

– For ett-halvannet år siden, var NAV på en konferanse hvor de ble kjent med noe som heter UngInvest i Buskerud fylke. I Buskerud har de flere steder, men det er en plass der ungdommen kan komme, for å få hjelp med skole eller andre ting, få gjøre ting som gjør dem interessert i å fortsette med å kvalifisere seg for arbeidslivet, sier Sonja Nilsen ved Sortland videregående, en av prosjektlederne.

Hun understreker at det for dem ikke bare handler om å få ungdommer tilbake i skole, men å sørge for at de ikke faller helt utenfor samfunnet.

– Vi har 250-300 ungdommer i Vesterålen, en ganske stor andel, som ikke kommer seg hverken i skole eller aktivitet. En del av de 250 til 300 vet vi hvor er, men ikke alle, sier Nilsen.

Ut i jobb

I dagens samfunn finnes det få muligheter til å gjøre noe annet enn å gå på skolen i ungdomstida. Det er de veldig bevisste på, ifølge Nilsen.

– Vi håper å få med oss arbeidslivet. Vi ser i vårt eget arbeid at det er ikke alle ungdommer som skal i skolen. De kan bli gode arbeidsfolk, men har ikke det med å gå på skolen i seg. Sånn systemet er nå, lager vi jo tapere. Det er litt urettferdig for dem som kunne blitt kjemperessurser på en arbeidsplass, sier Nilsen.

Hun har også inntrykk av at flere ungdommer faller fra tidligere, allerede på ungdomsskolen, enn før. Derfor ønsker prosjektledelsen i utgangspunktet å utvide aldersramma for prosjektet, slik at det også omfatter 15-åringer, men det må eventuelt bli på et senere tidspunkt.

Livskursing

Helt konkret ser Nilsen for seg at man oppretter et fysisk sted.

– Ikke på skolen, men en plass ungdom vil være på, som kan hjelpe dem med å komme videre. Workshops med temaer ungdommene trenger – jobbsøk, CV, økonomistyring. Litt som NAV-tiltakene er i dag, men mer tilpassa. Hva er arbeidsgivere ute etter, hvordan skal jeg te meg på jobb? Hva skal jeg gjøre for å bli det og det?

Nilsen sier det også er stor interesse for prosjektet både hos Fylkesmannen i Nordland og hos NAV.

– NAV sentralt kommer opp til rådslaginga 29. januar, med to representanter. De virker veldig interessert, sier hun. Rådslagingsmøtet hun snakker om, er der mye av prosjektet skal utformes.

Nilsen mener prosjektet er unikt.

– Det er ganske unikt, at alle vesterålskommunene er med, og alle de videregående skolene. Det har vi aldri gjort før. Målet er å jobbe fram en prosjektbeskrivelse som gir et stort prosjekt, et som kan være langvarig og ikke gå over et par år, sier hun.