Mellom 2005 og 2013 var det 1588 dødsulykker på norske veier, i 463 av ulykkene mener Statens Vegvesen at forhold ved veien var en medvirkende eller direkte årsak til ulykken. Dette kommer frem av rapporter som inntil nå har vært hemmeligholdt for etterlatte, politi og domstoler.

Torsdag publiserte VG en oversikt over de 463 ulykkene, på listen står fire dødsulykker i Vesterålen.

  • Andøy 10.04.2011 Ifølge vegvesenet hadde vegstandarden liten årsaksgrad da en person døde i en 50-sone. Vegvesenet har registrert feil ved vegbelysning og uryddig vegmiljø som medvirkende årsak.

  • Hadsel 29.07.2010Ifølge vegvesenet hadde vegstandarden liten årsaksgrad da en person døde i en 50-sone på Stokmarknes. Vegvesenet har registrert sikthindring som medvirkende årsak.

  • Sortland 24.09.2007Ifølge vegvesenet hadde vegstandarden liten årsaksgrad da en person døde i en 50-sone på Bønes. Vegvesenet har registrert sikthindring som medvirkende årsak.

  • Andøy 16.08.2006Ifølge vegvesenet hadde vegstandarden stor årsaksgrad da en person døde i en 80-sone i Bleikstunnelen. Vegvesenet har registrert feil ved vegbelysning som medvirkende årsak.

LES MER: Kjempet seg til innsyn

– Trolig påkjørt flere ganger

Dødsulykken i Bleikstunnelen i 2006 er den eneste der vegstandarden ifølge vegvesenet var en sterk medvirkende årsak. Lensmann i Andøy, Yngve Isaksen Wiik, jobbet med ulykken.

– Det var en eldre tysk turist som gikk gjennom tunnelen som døde. I første omgang ble han påkjørt av en buss. Siden det tror vi i politiet at han ble påkjørt to ganger til av biler som kom bak bussen, sier Isaksen Wiik.

Ifølge lensmannen ble saken ført for retten.

– Det var snakk om førerkortbeslag for bussjåføren. Kjennelsen ble, som vi og konkluderte med i politirapporten, at sjåføren ikke kunne klandres. Sjåføren ble altså aldri tiltalt, og bakgrunnen i det ligger mye i erfaringene politiet gjorde da de kom til stedet om lysforhold og andre forhold rundt tunnelen. Det var det som var tungen på vektskålen, suer Isaksen Wiik.

Etter ulykken ble det satt opp postkasser med refleksvester på begge sider av tunnelen, og det har seinere kommet lys i tunnelen.

Påkjørt etter besøk

I 2010 omkom 89 år gamle Sverre Bernhard Olsen i krysset på riksvegen på Søndre Stokmarknes. Olsen hadde vært på besøk i et hus med gårdsplass tett inntil veien. I Vegvesenetes rapport konkluderes det med at siktforholdene på området var medvirkende årsak, men at det kun hadde en mindre innvirkning på ulykken.

Omkom etter mopedvelt

Samme konklusjon gjaldt en dødsulykke på Bønes i Sortland i september 2007, der unge Konstantin Celius (18) omkom.

Vegmiljøet der Tilde Helmersen (26) omkom i mopedvelt i Andenes sentrum i april 2011, omtales i vegvesenets rapport som ”uryddig”. Det ble konkludert med at dette hadde mindre betydning for at liv gikk tapt.

Kan ha unndratt erstatningsansvar

Ifølge VG har vegforhold vært en avgjørende faktor for at 15 mennesker har mistet livet. I  166 av ulykkene har man oppgitt av vegforhold var av stor, men ikke avgjørende, betydning. Norges fremste eksperter på erstatningsrett mener veimyndighetene kan ha unndratt seg erstatningsansvar gjennom å hemmeligholde rapportene, skriver VG.