Yderst Europe beskriver seg selv i en pressemelding som en videreutvikling av Magasinet Yderst, et internasjonalt kunst- og medieprosjekt fra Vesterålen.

I mars ble de tildelt 2,2 millioner kroner fra EU gjennom programmet Creative Europe.

De styres og eies av Kultursamarbeidet i Vesterålen, som igjen eies av kommunene i Vesterålen, og prosjektet retter seg mot Bodø 2024, når Bodø neste år er europeisk kulturhovedstad.

Målet er å lage et portrett av kysten av Europa, skriver de, med historier fra kysten av Norge, Belgia og Frankrike som skal formidles gjennom artikler, bok, utstilling og på scenen i Europeiske storbyer.

Kick-off i Vesterålen

Forrige uke hadde Yderst Europe kick-off i Vesterålen.

På besøk hadde de partnere fra London, Brüssel og Paris.

Ansvarlig redaktør i LIVE Magazine i Paris, India Bouquerel, fotograf Sébastien Van Malleghem og AR-spesialist Francois de Montremy har i en uke blitt kjent med Vesterålen sammen med blant andre prosjektleder Kristina R. Johnsen og Anette Tunheim fra Vesterålen Kultursamarbeidet.

– Vi er definitivt på sporet av noe stort. Vi samler og formidler kystkulturhistorier og skaper en følelse av felles identitet i hele Europa. Jeg kan ikke forestille meg et bedre team til å gjøre dette, sier redaktør Bouquerel, hvis magasin LIVE kombinerer journalistikk med sceneshow foran publikum, i pressemeldingen.

– Jeg gleder meg til å lage et Live Magazine i Norge og bidra til å spre alle de flotte historiene YE-journalistene har samlet inn i Europa, sier hun.

Foto: Innsendt

Skal bli sceneshow i Paris

Om samarbeidet med Vesterålen uttaler hun at det er fordi de «vil vite mer, utforske mangfoldet og rikdommen i kulturen, bli kjent med folket, dybden og de ulike lagene i identiteten».

Historien fra besøket i Vesterålen skal bli til et sceneshow som skal fremføres i Paris.

– Det er jo historiefortelling og et ønske om å koble folk sammen som ligger i kjernen. Å dele dette muntlig gir mening, særlig når det er nordnorsk materie, uttaler Kristina Johnsen, og legger til at de spesielt når frem til barn med konseptet LIVE Mag Kids.

Under besøket var de innom Kvitnes Gård, hvor de etter eget utsagn opplevde Vesterålsregionen gjennom smaksløkene, før turen gikk videre til Andenes.

Foto: Innsendt

Dialog om åpningsevent

I pressemeldingen opplyses det at prosjektet så langt blant annet har laget de første reportasjene og forhandler om publiseringsavtaler med europeiske mediehus.

De er i dialog om et åpningsevent i forbindelse med Bodø 2024, skriver de, og har ferdig manus til første forestilling med LIVE Magazine.

– Det er kommunene i Vesterålen som eier regionrådet og kultursamarbeidet, og det er derfor et prosjekt som alle i Vesterålen har eierskap til. Da skulle det bare mangle at dere holdes oppdatert, sier Johnsen i pressemeldingen.