Denne sære jazzgruppen som begynte med opptredener på Karl Johan og spilte pausemusikk på TV, en jobb de overtok etter pausefiskene. Men pussig nok en jobb en av Jon Larsens store inspirasjonskilder, gitargeniet Robert Normann også har hatt.

Men først og fremst er det gitaristen Django Reinhardt som har inspirert musikalsk, det gjelder også for lydbokens historie. Vi møter Willie Nickerson, et pinnsvin med følsom karakter som jobber på Gitforsk i Skinkebekk. Giforsk kan muligens være en underavdeling av Frank Zappas Utility Research Kitchen. Gitforsk selger Django-relaterte produkter så som Monsigneur Camambert bartevoks og

gitarstrenger. Her trives ikke Willie, han vil spille bass. Og vi får være med på en 30-årig turne med bandet Nickerson & Nylon Kvartett hvor vi møter sigøynere, spåkvinne Maya, jazzpolitiet, en ond festivaldirektør, ikke minst fenomenet reking og en naken danserinne på Karl Johan i en salig blanding. Alt i Jon Larsens surrealistiske og forsiktige humoristiske ånd.

Hot Club har gitt ut 26 plater og turnert vidt og bredt. De har vært på alle kontinent og har spilt med alle store innen

sigøynerjazzsjangeren, altså den musikalske arven etter Django Reinhardt. Vi nevner Robert Normann, Stephane Grappelli, Jimmy Rosenberg og Ola Kvernberg. Tidlig kom den håndmalte skiven som var et samarbeid med noen av hovedstadens tidlige pønkere og het Løver & Tigre. De har spilt med Nigel Kennedy, Vertavokvartetten og symfoniorkestre. Hot Club står bak verdens første Djangofestival, som har vært et årlig festforetak siden 1980, og plateselskapet Hot Club har 350 utgivelser bak seg deriblant høydaren Blåmann, Blåmann med Chet Baker og Jan Erik Vold.

Willie Nickersons Egg er lest av Terje Strømdahl, en skuespiller som er i stand til å uttrykke hva det måtte være, eller ikke være, med stemmen. Namdalsparodien hans er stor. Videre deltar Roar Engelberg på panfløyte og Jon Larsen med noen nydeligeinstrumentaler på enkelte korte spor innimellom samt de to tidligere Zappa musikerne Arthur Barrow og Tommy Mars.

Tommy Mars, har for øvrig lest inn en engelskspråklig utgave. Does humor belong in music?