På denne innspillingen lar folkesangeren og kantelespilleren Sinikka Langeland lytteren ta del i gamle religiøse folketoner. Sangene handler om Maria, Jesu Mor. Sangene er fra tiden før reformasjonen i 1537, etter den tid forsvant mye av Maria-dyrkelsen. Framført med Sinikkas sang og de reine klangene fra den finske bordharpen får det hele et nesten meditativt preg med mye ro og renhet. Mye av tekstmaterialet som Sinikka har brukt er hentet direkte fra Lukas evangeliet.

De medvirkende musikerne Lars Anders Tomter og Kåre Nordstoga på bratsj og orgel bidrar innimellom Sinikkas Mariasanger med Bach. Glimrende spilt, men er det ok å bruke Bach som musikalsk kontrastmiddel? Er avstanden mellom Sinikkas nærmest stillestående Mariasanger og Bachs fiolinstykker og orgelverk for stor? Bachs er jo svulstig og sprudlende, nærmest en musikalsk berg og dalbane. Alle Maria sangene alene på en skive ville lett ha blitt kjedelige om de hadde kommet på rekke og rad, så vi får servert Bach som bryter opp ensformigheten. Men blir forskjellene mellom roen i Mariasangene og uroen i Bachs musikk for store til at det kan bli en helhet utav det? Begge deler tidløse, allikevel fra forskjellige tider. Marias Sanger kan høres ut som de kommer av våre landlige middelalderforestillinger mens Bach er kontinental barokkunst.

Om vi skal fokusere litt på det som er felles vil nok salmene være en kraftig fellesnevner både for folkemusikkens Mariasanger og Bach sin tonekunst. Både folkemusikk og barokk har elementer av improvisasjon i seg, men den hører du ikke i disse Bachstykkene.

Dette er Sinikka Langeland sin andre utgivelse for ECM. Den første, Starflowers fra 2007 var med jazzmusikere og dikt av Hans Børli. Før det har hun gitt ut Stjerneklang, Påsketona og Kyriekoral. Alle tre med norske hymner satt til Bachs musikk.. Hun har også jobbet mye med finsk og karelsk folkemusikk. ECM har lagt en hel masse med klang på stemmen hennes, når det er så mye at det merkes tydelig, da er det kanskje litt for mye? Med sin klare og fint ornamenterte stemme minner Sinikka litt om Elias Akselsen i måten å synge på, også dialekten tror jeg er den samme. Sinikka spiller kantele, en 15 strengers finsk bordharpe.

Lars Anders Tomter spiller på en bratsj fra Gasparo de Salò fra 1590, og Kåre Nordstoga, organisten i Oslo Domkirke har jobbet mye med Bach, Messiaen og Cesar Frank.

Låter:

Mary’s message

1. LovaLova Lina

2. Meine Seele erhebet den Herren bwv 648

3. Ave Maria

4. Suite No. 1 in G major bwv 1007: Prélude

5. The angel Gabriel greets Mary

6. Suite No. 1 in G major: Allmande

7. But the angel said to her

8. Suite No. 1 in G major: Courante

9. He will be great

10. Suite No. 1 in G major: sarabande

11. Mary asked the angel

12. suite No. 1 in G major: Menuet I & II

13. Even Elizabeth

14. Suite No. 1 in G major: Gigue

15. Vom Himmel kam der Engel Schar bwv 607

I am the Lord’s servant

Mary’s Song

1. Lova lova Lina

2. Fuga sopra II. Magnificat bwv 733

3. Mary visits Elizabeth

4. Katele

5. Concert in D minor bwv 596

She was filled with the Holy Spirit

1. Blessed is she who has belived

2. Concerto in D minor: II. Grave & Fuga

3. Song of Mary

4. Kantle

5. Concerto in D minor: III Largo e spiccato

His mercy extends to those who fear him

1. Concerto in D minor: IV

2. Kyrie Partita No. 2 in D minor bwv 1004: Chaconne

Ave Maria