Ifølge en undersøkelse fra Bokhandlerforeningen leser kvinner i gjennomsnitt 20 bøker i året, mens menn bare leser 10 bøker årlig. Hele 97 prosent av kvinnene i undersøkelsen sier at de har lest en eller flere bøker det siste året. Med disse tallene som bakteppe satser Silke Forlag nå på å vinne kampen om leselystne kvinner i Norge.

Gründer og daglig leder Christine Leborg sier at mens andre velger å lage klær for kvinner, velger Silke Forlag å utgi bøker for kvinner. – Og menn er selvfølgelig velkomne til å lese bøkene våre. Men for oss er det likevel viktig å definere oss som et kvinneforlag, sier Leborg som tidligere var konsernsjef i Bazar Forlag.

Kvinnene mot strømmen

Silke Forlag drives og eies kun av kvinner. Dette er en driftsform som er blant de sjeldne i norsk næringsliv. Ifølge Innovasjon Norge er fremdeles kun 32 prosent av etablerere kvinner. Regjeringens mål er at det skal være minst 40 prosent kvinnelige entreprenører innen 2013.

– Min erfaring er at forlagsbransjen er mannsdominert. Når det faktisk er kvinner som leser flest bøker, er det naturlig for oss å satse på denne målgruppen. Det kan hende vi blir beskyldt for å være kjønnsdiskriminerende, men vi bedriver ikke annet enn ren målgruppetenkning, sier Leborg.

Ønsker menn velkommen

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det er stadig flere kvinnelige ledere i Norge, men likevel er færre enn én av fem toppledere kvinner. Kvinnene bak Silke Forlag er med på å endre tallene i positiv retning. Mens Christine Leborg er tidligere konsernsjef i Bazar Forlag, var prosjektleder i Silke, Wenche Haugland, administrerende direktør i Faktab, som nå heter PayEx.

– I dag har vi kun kvinnelige ansatte, men jeg utelukker selvfølgelig ikke å ansette menn. Vi ansetter de best kvalifiserte til stillingen, sier Leborg, og legger til at vi allerede blant høstens utgivelser vil finne en mannlig forfatter.

Trendsettende redaktør

– Vi har fått kloa i bøker som vi vet vil vekke interesse blant norske kvinnelige lesere, sier Leborg, og forklarer at sjefsredaktør Lena Sanfridsson, som tidligere har vært redaktør hos Bazar og Damm, er kjent for å ha blikk for internasjonale bestselgere.

– Det var Sanfridsson som etablerte chic lit-trenden i Sverige da hun kjøpte rettighetene til ”Bridget Jones dagbok”. Nå skal hun etablere nye trender for det norske bokmarkedet, sier Leborg.

Denne høsten lanserer forlaget fem bøker, og det er skjønnlitteratur, faktabøker og erotikk å finne blant utgivelsene.