Dette systemet har Sortland kommune tenkt å pålegge alle ansatte i Sortlandsskolen.

Saken skal opp til behandling allerede 27. september i kommunestyret.

I korte trekk er PALS et «evidensbasert» program som baserer seg på ytre belønning av barns adferd.

Dersom vi begynner å fokusere på hva barn gjør, og ikke hvem de er, tror jeg det fort kan bære galt av sted.

Hvilket samfunn skaper vi ved å lære barn og unge at det er ytre anerkjennelse som teller?

Hvor blir det da av den indre motivasjonen?

Om elevene ønsker å hjelpe til, av egen indre glede, hva skjer da om vi kun belønner dem med «Billige plastkort»?

Hvor er lærerne i dette? Alle lærerne i Sortland sitter på forskjellige typer kompetanse.

Et atferdsrettet program vil redusere lærernes muligheter for å gjøre egne pedagogiske vurderinger.

Har vi så dårlige lærere i Sortland at de ikke skal få muligheten til å tenke selv?

Les Høgskolen i Oslo sin studie på skolemiljøprogrammer

Har vi så store problemer med elevene i Sortlandsskolen at det må kjøpes en «Quickfix» fra eksterne aktører?

Det sies at PALS ikke koster noe, så hvorfor skal man da bevilge 2,6 millioner til dette de neste tre årene?.

PALS benytter seg av et rapporteringssystem som heter SWIS hvor man skal drive med atferdsrapportering som forskere skal ha tilgang til.

Selv om det sies at opplysningene skal være anonymt blir dette vanskelig da det er små og gjennomsiktige forhold i kommunen. Er dette ok?

Er det lov å sende fra seg slike personopplysninger om våre barn?

Er foreldrene klar over at barna og barnas atferd blir gjenstand for forskning.

Er foreldrene hørt?

Mener foreldrene det er greit at barna blir utsatt for dette

Jeg mener PALS-systemet er antidemokratisk i og med at det reduserer barnas muligheter til medvirkning i skolen. Systemet handler hele tiden om hvordan barn svarer til de voksnes forventninger og det er dette de blir belønnet utifra. I ytterste konsekvens kan dette bryte med Barnekonvensjonen artikkel 12 som lyder:

«Alle barn har rett til å seie meininga si, og deira meining skal bli tatt på alvor»

Med elever som samler på bra-kort for fine handlinger skaper vi øyentjenere, som hver gang en voksen går forbi "gjør noe hyggelig" for å oppnå BRA-kort. Hva skjer når den voksne snur seg vekk?. Det kan også bli en dobbel belastning for den som allerede blir utsatt for mobbing/ krenkelser. Han/hun får "snille ord" kastet mot seg i det læreren kommer forbi, mens han får stygge blikk når læreren har snudd seg bort igjen. Man kan til og med ende med å belønne mobberne.

Avslutningsvis vil jeg peke på at dette kan føre til kompetanseflukt.

Om man får et system som blir presset nedover oss fra toppen, vil alle som er ubekvemme med det enten "innrette seg" eller måtte finne seg en annen jobb. Det er ikke rom for å stille kritiske spørsmål da dette kan oppfattes som sabotasje, og man risikerer å bli ansett som illojal.

Jeg blir selv rammet av det siste punktet og det syns jeg er synd siden jeg trives med mitt virke i Sortland kommune.