Birger Angelsen, Leder PEF-Nordland:

– Ta pause fra presset på sosiale medier 

Meninger

Hele 3 av 10 unge i Norge under 30 år sier de føler utseendepress i sosiale medier, ifølge en undersøkelse utført av Respons Analyse på vegne av legemiddelselskapet Novartis. Dette er et voksende samfunnsproblem, som få gjør noe med. 
 
På noen få år har sosiale medier endret hvordan vi lever og hvordan vi kommuniserer med hverandre. Lenge før vi har spist frokost har vi eksponert oss selv for store mengder av bilder og historier. Vi har sett blinkskudd av solbrune bikinikropper, vi har sett selfies av smilende venninner på shoppingtur i London og jublende kjernefamilier fra søndagsturer i parken. 
 
Vi som er midt livet, er trygge på oss selv og vet at virkeligheten er en annen enn bildene vi deler i sosiale medier. Men hvis du er 16 år, er det ikke alltid så lett å se nyansene. 
 
Barn og unge som vokser opp i Norge legger et enormt press på seg selv. Det viser også Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) for i år som melder at mange studenter skårer høyt på perfeksjonisme og at det er problematisk med bruken av sosiale medier.  Det er en grunn til at dagens ungdom kalles for «generasjon prestasjon», og det handler ikke bare om å lykkes på skolen, eller å være en god venn. Minst like mye handler det om å se bra ut i sosiale medier og få anerkjennelse gjennom likes, kommentarer og delinger.  
 
For de av oss som lever med et synlig annerledes utseende, er den sosiale virkeligheten blitt en ekstra stor belastning. Undersøkelsen viser at 1 av 4 unge har unnlatt å delta i sosiale sammenhenger fordi de er ukomfortable med huden sin. På sosiale medier skal det være plettfritt og billedskjønt. De som ikke lever opp til de ytre idealene, faller også ofte utenfor fellesskapet. 
 
Dagens bloggere er viktige forbilder for barn og unge. Samtidig sier 1 av 5 under 30 år at de føler seg misfornøyd med eget utseende når de ser bilder av sine idoler.  
 
Det er ikke bare usunt, men også direkte helsefarlig. Likevel er tematikken underkommunisert, både i mediene, på skolen og andre arenaer hvor ungdom ferdes.  
 

Det er på høy tid at dette settes øverst på dagsorden. Derfor inviterer Psoriasis- og eksemforbundet, i samarbeid med legemiddelselskapet Novartis, til en nasjonal aksjon mot utseendepress i sosiale medier onsdag 19. september. Aksjonen heter ”IkkeHer-dagen”. Vi inviterer hele Norge til å ta én dags pause fra sosiale medier. Vi skal bruke oppmerksomheten for de som føler seg langt unna det perfekte, og som kjenner utseendepresset på kroppen – hver eneste dag. På vegne av oss som lever med psoriasis, men også i sympati med andre i den oppvoksende generasjonen som kjenner på utseendepress i sine liv.