Med 35 milliarder kunne man også få bygd en tredjedel av Nord-Norgebanen.

SV sløser med milliardene

35 milliarder kroner. Det er ekstrakostnadene SV, med stortingsrepresentant Lars Haltbrekken som anfører, er villig til å svi av i sitt alternativ til regjeringas vedtak om elektrifisering av Hammerfest LNG på Melkøya.

35 milliarder er mye penger. Det tilsvarer rundt 35 årsbudsjetter i Hammerfest kommune. Eller meir enn 3 ganger kostnadene for å bygge den nye Hålogalandsvegen – Nord-Norges største vegprosjekt. Med 35 milliarder kunne man også få bygd en tredjedel av Nord-Norgebanen fra Fauske til Tromsø.

Ekstrakostnadene ved sjøkabel er beregna til 11 milliarder kroner.

En vanvittig pengebruk som savner sidestykke. Men en pengebruk som verken Haltbrekken eller resten av stortingsgruppa til SV snakker høgt om. Og som de også har unngått å bli konfrontert med i den offentlige debatten som har oppstått i etterkant av regjeringas pressekonferanse i Hammerfest den 8. august.

Haltbrekken og SV vil ha karbonfangst og lagring av CO2 som alternativ til elektrifisering. Ekstrakostnadene ved dette alternativet er beregna til 24 milliarder kroner.

Haltbrekken og SV vil ha sjøkabel mellom Skaidi og Hammerfest i stedet for luftledning. Ekstrakostnadene ved sjøkabel er beregna til 11 milliarder kroner.

Karbonfangst og lagring

De ekstra 24 milliardene for karbonfangst og lagring er det i første omgang rettighetshaverne av Snøhvitfeltet som må betale. Men størstedelen av ekstrakostnadene vil i neste omgang måtte dekkes av staten.

I praksis vil det være skattebetalerne som må plukke opp så godt som heile ekstraregninga på 24 milliarder kroner.

Dels ved at 78 % av kostnadene kan føres til fradrag gjennom det etablerte skattesystemet. Og dels ved at staten gjennom å være eier av Petoro AS og hovedeier i Equinor, som eier henholdsvis 30 % og knapt 37 % av Snøhvitfeltet, vil få lavere framtidige utbytter fra disse selskapene.

I praksis vil det derfor være – som olje- og energiminister Terje Aasland sa det i Stortinget den 13. april i år, skattebetalerne som må plukke opp så godt som heile ekstraregninga på 24 milliarder kroner.

I tillegg hører det med at alternativet med karbonfangst og lagring bare vil fjerne rundt 90 % av det årlige CO2 utslippet på 850.000 tonn. Elektrifisering vil fjerne 100 %.

Og det stopper ikke med det. Det vil ta lengre tid å få karbonfangst og lagring på plass. Og alternativet har større usikkerhet ved seg enn elektrifisering.

Sjøkabel

Den vedtatte 420 kV kraftlinja mellom Skaidi og Hammerfest er kostnadsberegna til mellom 1220 og 1490 millioner kroner hvis den bygges som luftledning. Hvis den samme linja skal legges som sjøkabel slik Haltbrekken og SV går inn for, vil kostnadene bli mellom 6 og 10 ganger høyere.

Meirkostnadene ved sjøkabel vil dermed bli på rundt 11 milliarder kroner forutsatt at kostnadene ved luftledning settes til middelverdien av 1220 og 1490 millioner og at kostnadene ved sjøkabel blir 8 ganger høyere enn luftledning.

Han er med åpne øyne villig til å bruke 11 milliarder av skattebetalernes penger bare fordi reindrifta har kommet med luftige påstander.

Det handler her om ei ny kraftlinje i en lengde av 54 km. Ei linje som i hovedsak skal gå i samme trasee som de to 132 kV ledningene som allerede står der. Men som SV ikke vil vite av med den begrunnelse at reindrifta ikke vil ha ei tredje kraftlinje her.

Det er i løpet av de siste fem åra bygd ei ny 420 kV kraftlinje fra Balsfjord til Skaidi – ei strekning på 320 km. Også denne kraftlinja har reindrifta vært imot. Nord-Troms tingrett og Hålogaland lagmannsrett har i fleire skjønnsavgjørelser avvist krav fra reinbeitedistrikt om at denne linja representerte noe brudd på artikkel 27 i konvensjonene og sivile og politiske rettigheter (SP). Domstolene har også avvist de astronomiske erstatningskravene som en rekke reinbeitedistrikter som berøres av denne linja har framsatt. Domstolene har lagt til grunn at det ikke er grunnlag for å anta at linja vil ha negative virkninger for reindrifta av betydning utover anleggsperioden.

Men dette har ikke affisert Haltbrekken. Han er med åpne øyne villig til å bruke 11 milliarder av skattebetalernes penger bare fordi reindrifta har kommet med luftige påstander om hvilken elendighet den nye linja vil være for reindrifta. Og dette har han så langt også klart å få resten av stortingsgruppa i SV med på.

E6 i Sørfold

SVs stortingsrepresentant fra Nordland, Mona Fagerås, har gjort en kjempejobb for å sikre midler til utbedring av E6 i Sørfold. Ho var en av dem som jubla da det i denne uka ble kjent at regjeringa ville foreslå 4 milliarder til prosjektet i statsbudsjettet for neste år.

Spørsmålet det er grunn til å stille både henne og resten av gruppa er dette: Når vil dere ta et nødvendig oppgjør med hvordan partifellen og stortingskollegaen Lars Haltbrekken forvalter Statens pengesekk?