Likevel er promillegrensen på 0,8 så høy at den gir rom for risikoatferd.

MA har på sitt landsmøte etterlyst at promillegrensen for fritidsbåter må være den samme som promillegrensen på veiene; 0,2.  Fart, rus og manglende sikkerhetsutstyr er de viktigste ulykkesfaktorene både på sjøen og på veiene.

Vi ønsker å sette forsterket fokus på rusfri trafikk både på veien og sjøen.

I «Rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt» fra Sjøfartsdirektoratet i 2012 ble en lavere promillegrense anbefalt. I mellomtiden har det blitt gjort stortingsvedtak med krav om redningsvest i mindre båter, men fortsatt står promillegrensen uforandret på 0,8.

En promillegrense på 0,2 vil representere en harmonisering med promillegrensen i veitrafikken, samt for større båter og skip. Det bør også på sjøen bli innført grenser for rus av andre stoffer, legemidler og narkotika, slik det siden 2012 er håndhevet på veien.

Politiets kontroller og bruk av gode analyseapparater bør også være direkte overførbart fra bruk langs veiene til bruk på sjøen i politiets båter, mente MAs landsmøte.

Styreleder Ann-Cathrin Becken i Motorførernes avholdsforbund (MA)