I Nordland bor og lever omtrent 240.000 mennesker. Vi bor i byer og distrikter, på øyer, ved fjellet, på landet og ved fjord. Arbeiderpartiet vil at alle nordlendinger skal ha de samme muligheter til å ta del i verden, uansett hvor vi velger å bosette oss eller drive og utvikle næring. Et godt og tilpasset samferdselstilbud er viktig for bosetting, verdiskaping og trivsel i fylket. Nordland er et verdiskapingsfylke. Vi må ha en transport som legger til rette for flere arbeidsplasser og mer verdiskaping i tilknytning til råvarene. Transport «fra kyst til marked» er en av våre viktigste satsingsområder.

Norge har verdens nest lengste kystlinje, hvor ¼ av denne ligger i Nordland. 39 av våre 41 kommuner har kystlinje. Våre ferger og hurtigbåter er derfor helt avgjørende for et aktivt samfunns- og næringsliv. Vi har 23 fergesamband i fylket vårt som alle er svært viktige for de som er avhengige av tilbudet, ikke minst næringslivet. Her er nyere ferger av god standard, litt eldre ferger også i bra stand, mens i noen av sambandene har vi midlertidig materiell som ikke holder den standarden vi ønsker, så ærlig skal vi være. Det er dog eksempler på at gammelt materiell har bedre regularitet enn nyere, så dette bildet er sammensatt. Det er svært viktig for oss å ha et stabilt og godt tilbud, innenfor de rammer som er tilgjengelig. Arbeiderpartiet har store ambisjoner for transportløsningene på havet, vi vil legge til rette for gode løsninger også framover. Det betyr å kunne endre tilbudet om etterspørselen endres, som å øke kapasiteten på strekningene til f.eks. Sør-Arnøy, Lovund og Herøy når det stadig produseres mer laks som skal til fastlandet.

Nordland Arbeiderparti vil arbeide for å få nye ferger på flere samband, som både vil øke passasjerkomforten og reduserer utslipp i hele fylket. Vi har fått elektriske ferger i tre samband sør i fylket, og vi skal få elektrifisert sju nye samband kommende år. Dette gjelder i sambandene Sandnessjøen-Dønna, Søvik-Herøy, Levang-Nesna, Nesnaøyene, Jektvik – Kilboghamn, Festvåg-Misten, Forøy-Ågskaret.

I Nordland trafikkerer det hurtigbåter på 28 strekninger fra nord til sør i fylket. De siste årene har vi fått seks nye hurtigbåter, og det vil komme flere. Hurtigbåtene binder øysamfunnene til fastlandet fra nord til sør, og de vil også i framtiden være viktige i hele kystfylket vårt. Samtidig vet vi at hurtigbåtene er de som bidrar til de største utslippene innen transportsektoren. Det er derfor et viktig arbeid som gjøres med å utvikle fremtidens lavutslipps hurtigbåt, i et samarbeid Nordland har med flere andre fylkeskommuner.

Å reise med ferge og hurtigbåt har kostet mye. Etter regjeringsskiftet har dette endret seg. Først ble fergebilletten redusert, halvert – og fjernet på noen samband. Fra 16. august er det gratis å ta ferge på de aller fleste strekninger i Nordland. Dette har Høyre varslet at de vil reversere om de kommer i regjering igjen.

Nå er også hurtigbåtbilletten redusert. Først er billetten satt ned 25% fra 1. juli, og det skal komme ytterligere reduksjoner. Det må bli gratis å ta hurtigbåt for de som ikke har andre alternativer. Nordland Arbeiderparti forventer at regjeringen skal ta en del av kostnaden for reduksjon av billett for hurtigbåt, på samme måte som for fergene. Slik kan fylkeskommunen bruke flere penger til viktige områder som våre videregående skole og til vedlikehold av våre fylkesveger som også bedrer trafikksikkerheten i fylket. Høyre vil ikke staten skal ta sin del av ansvaret – de mener fylkeskommunen skal ta hele kostnaden. Da blir det mindre igjen til f.eks. skole og veg.

Båtene må gå når de skal, det er fundamentet i hele samferdselstilbudet på havet. Det er dessverre eksempler på ferger og også hurtigbåter som ligger til kai når de skulle vært i drift. Det er svært vanskelig for de som rammes og ikke kommer dit de skal når de skal, det gir usikkerhet og frustrasjon. Man skal kunne stole på at båten går. Nordland fylkeskommunes ansvar er å legge til rette for at andre operatører skal kjøre ferger og hurtigbåter i Nordland. Operatøren selger sin tjeneste til fylkeskommunen og har da påtatt seg ansvaret for at båtene går når de skal – dit de skal. Nå har vi sett at Nordland fylkeskommune skriver ut gebyrer for de avvikene som oppstår, til dels store summer. Det er en fattig trøst, men det viser at utfordringene følges opp. Det skal aldri lønne seg å kansellere avganger. Når været ikke tillater det skal båtene selvsagt ligge til kai – det handler om sikkerhet. Den skal alltid ivaretas.

Utviklingen av nordlandssamfunnet hviler på et godt utviklet ferge- og hurtigbåttilbud. Nordland Arbeiderparti skal sammen med våre samarbeidspartnere legge til rette for et framtidsrettet transporttilbud, trygt og miljøvennlig, som ivaretar næringslivets behov. Hurtigbåtbilletten er nå redusert, og den skal videre ned i pris, gratis noen steder. Fergene skal også forbli gratis. Arbeiderpartiet vil, sammen med våre samarbeidspartnere, legge til rette for god aktivitet i hele Nordland også i framtiden.