Høyre er fornøyd med å ha bidratt til bygging av basseng, skole og miljøgate på Melbu, ny brannstasjon og omsorgsboliger på Stokmarknes i siste periode. Vi har også fått på plass serviceerklæringer og brukerundersøkelser i kommunen. Dette har vært gode tiltak, og vi er glad for at vi har bidratt til dette. Dette ligger bak oss, nå må det må tas økonomiske grep.

Vi må snu kommunens gjeldsvekst. Hadsel kommune har 18.000,- kr mer i gjeld pr innbygger enn landsgjennomsnittet. Dette utgjør over 140 millioner kroner. Hvert år koster dette kommunen ca 10 millioner kroner i renter og avdrag. En systematisk reduksjon av gjelda (20 års nedbetaling, 3% i rente) vil frigjøre 1-1,5 millioner kroner hvert år som kan brukes til tjenestestyrkning og utvikling av kommunen.

Vi skal fortsette denne tette oppfølginga av økonomien. Driftsbudsjettet til Hadsel kommune er på ca en halv milliard kroner. De siste årene har drifta gitt et underskudd på rundt 20 millioner kroner, ca 4% av budsjettet. Høyre har ment at dette bør kunne reguleres gjennom drift, og det siste årets viser at vi har rett. Med månedlig regnskapsrapportering er regnskapet i balanse i 2015.

Vi skal bygge «buffer». En kommune bør ikke ha som mål å gå med et stort overskudd, men vi trenger penger som kan dekke «uforutsette» regninger. Fremtidas utfordring ligger i å skape overskudd i Hadsel kommune, uten å redusere tjenestetilbudet.

Arbeiderpartiets ordførerkandidat Siv Dagny Aasvik sier at det ikke er penger å spare ved å samle elevgrupper. Det er skremmende – av flere årsaker. I 2012, 2013 og 2014 har Rådmannen foreslått å flytte ulike elevgrupper fra Sandnes til Stokmarknes. Dette har kun vært begrunnet i økonomi, og heldigvis ikke i dårlige resultater eller mobbekultur ved skolen. Avhengig av hvilke klasser og hvilke kull man har foreslått flyttet, har de forsiktige kalkylene for besparelser variert fra 1 million kroner i året til 4,2 millioner kroner i året. Dette er mye penger.  Penger som kan brukes til styrking av spesialundervisning, PPD-tilbudet, barnevern, bedre norskopplæring til fremmedspråklige og gode antimobbetiltak.

Den enkle avvisningen fra Arbeiderpartiet viser dermed at Nr 1: Arbeiderpartiet ikke har tillit til rådmannen og kompetansemiljøet i Hadsel kommune. Nr 2: Arbeiderpartiet forstår ikke kommunens økonomiske situasjon. Nr 3: I praksis vil ikke Arbeiderpartiet være med på en omfordeling av penger som nettopp frigjør ressurser til de som trenger det mest. Nr 4: Det blir vanskelig for dem å ikke øke eiendomsskatten.

Samlokalisering er en av nøklene. Høyre ønsker at skolestrukturen skal bestå, men tar innover oss at opprettholdelse av en spredt struktur er kostbar og lite fremtidsrettet. Skal det bygges ny skole på Stokmarknes, må denne utredes for en større elevmasse. De samme økonomiske forholdene gjelder helse- og omsorgssektoren. Velger flertallet å bygge nytt på Ekern får vi ikke frigjort nødvendige midler til å utvikle de faktiske tjenestene. Herunder å ta i bruk nye velferdsteknologiske løsninger, kompetanseutvikling blant ledere og ansatte som styrker kvaliteten i tjenestene, sosiale tiltak og forebyggende helsearbeid. Hva hjelper det med et nytt og moderne sykehjem hvis det resulterer i enda mindre penger til bemanning og kompetanseutvikling, og mulig enda høyere sykefravær? Vi er oppriktig bekymret for at det i kommende periode vil falle vedtak som får store økonomiske konsekvenser for Hadsel, på kort og lang sikt. Bygging av både omsorgsboliger og sykehjemsplasser vil øke Hadsel kommunes gjeld ytterligere.

Høyre går til valg på økonomisk ansvarlighet. Vi skal fortsatt investere, men ikke like mye og ikke i samme tempo som tidligere. Gjelda skal reduseres. Vi skal fortsatt ha tett oppfølging av kommunens økonomi, og vi skal bygge «buffer» for kommunen, slik at ekstraregninger ikke gir underskudd. I Høyre tør vi tenke nytt, og vi har løsningene på Hadsel kommunes økonomiske utfordringer.

Ordførerkandiat Lina Vibe, 2.kandidat Ivar Fredriksen og 3. kandidat Kate Adolfsen-Trabelsi. Hadsel Høyre