Forsvarets planer om nedlegging av Kystvaktbasen på Sortland og flere militære baser i Nord-Norge, er åpenbart framsatt for å presse regjering og Storting til å øke bevilgninger til Forsvaret. At Kystvaktledelsen foreslås flytta til Bergen bare to år etter at den ble flytta til Sortland fra Oslo, forteller det meste om hvor planløst Forsvaret opererer.

Stadige omkamper om lokalisering av base og ledelse, tar fokus bort fra Kystvaktas primære oppgaver.

Det er derfor grunn til å reise spørsmålet om det er riktig å la Kystvakta fortsette som en del av Sjøforsvaret. Tida er inne til å gjøre som andre kyststater: Å la Kystvakta bli en sivil etat.

Det er ingen selvfølge at Kystvakta skal være organisert som en del av Forsvaret. For Kystvaktas oppgaver er i all hovedsak sivile; politiarbeid, sikkerhetsarbeid og miljøvernoppgaver.

Da Kystvakta ble etablert i 1977, var det en omfattende debatt om hvorvidt den burde være en integrert del av Forsvaret eller ikke. Man landa den gang på organisering innen Forsvaret.

Andre land har valgt en anna organisering med ei sivil kystvakt. Canada, Tyskland og Storbritannia er eksempler på dette.

Ei sivil Kystvakt kan i Norge være underlagt Justisdepartementet eller Fiskeridepartementet. Men en slik forankring vil det kunne skapes større budsjettmessig stabilitet. For det er meningsløst at Kystvakta skal måtte lide fordi Forsvaret har bundet seg til masta i kjøp av nye JSF-bombefly uten å kjenne sluttregninga.

Og like galt er det at Kystvakta skal måtte betale prisen fordi Norge gjennom NATO på nytt har kasta seg på opprustningskarusellen overfor Russland.

- Oddmund Enoksen, Sortland SV