MDG vil ha leken tilbake i skolen

Miljøpartiet De Grønne i Sortland vil ha den frie leken tilbake for seksåringene, og vi vil ha en skjermfri skole for de yngste elevene i 1-4 klasse. Vi ser med bekymring på en skole der de minste opplever mindre fysisk aktivitet og fri lek, mer skjerm og samtidig mer prestasjonsfokus og testing.

Min eldste sønn var en av de første som startet på skolen som seksåring. Den gang og der vi var, ble intensjonene bak Reform 97, at leken skulle prege førsteklasse fulgt. Første klasse skulle være et «førskoleår» og lokalene var som barnehagen på skoleområdet. For oss var dette åpenbart barnehagen i skolen, og vi var fornøyde med opplegget.

Nå vet vi at dette har endret seg, og leken og førskoleaktivitetene blir ikke prioritert slik intensjonen med reformen var. Mine yngre barn og årets seksåringer møter en hverdag som likner mer på skole enn på barnehagen. Dette støttes av forskning.

Den første evalueringen av seksårsreformen som forskere ved OsloMet og Universitetet i Oslo, på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet utførte i fjor viser bla at det har blitt mindre lek på barnas premisser. Klasserommet er blitt mer lærerstyrt. Lærerne legger mer vekt på at elevene skal lære seg bokstaver og grunnleggende regneferdigheter. Og det har blitt betydelig færre barnehagelærere i skolen.

Det er slått fast at de siste fem årene har norske tiåringer blitt dårligere å lese. De leser mindre og de har mindre lyst å lese. Det er grunn til å tro at dette kan henge sammen med at skjermbruken har tatt over for boka for mange.  Siden skjermbruk er blitt en så stor del av ungenes liv hjemme, vil vi i MDG ta initiativ til at Sortland kommune legger til rette for at alle foreldre får veiledning i skjermhygiene for foreldre og barn som en del av oppfølgingen fra helsestasjon, og at skjermbruk er tema i foreldre-hjem-samarbeidet i hele grunnopplæringen.

Miljøpartiet De Grønne er ikke negative til digitale verktøy i undervisningen, men mener omfanget av spesielt nettbrett på de laveste trinnene er et sosialt eksperiment som vi ikke kjenner konsekvensene av. Både barnehager, skoler og foreldre har en viktig rolle i å hjelpe barn til å lære god skjermbruk, forebygge skjerm avhengighet og skape fysisk og sosial mestring.