Trafikksikkerheten i sentrum er utfordrende og kommunen har som planmyndighet, grunneier og veieier et ansvar for å bidra til gode og trygge trafikkforhold. For kommunedirektøren er det ikke bare et ønske, men en plikt å bidra til et trygt og samfunnsutviklende sentrum for Sortland.

Vi vet hvor vi bor, og vi bor kanskje ikke her på grunn av været. På Sortland bor vi for vi har en vakker natur samtidig som vi har bykvaliteter og viktige handelsfunksjoner. Vi er handelsregionen i Vesterålen, og med det følger det oppgaver for Sortland kommune som jeg forstår kan vekke engasjement hos innbyggerne våre. Denne gangen handler det om en ny parkeringsløsning og vi vet hvor vanskelig det kan være å endre vaner. Vi har vært vant med å parkere der vi ønsker, vært vant til at bilen kan være parkert over lengre perioder. Brøytebilen har måttet brøyte rundt bilene og forlatte bilder står parkert i sentrum. I ytterste konsekvens kan det oppstå trafikkfarlige situasjoner, og kommunen må sørge for å få bilene fjernet.

Hva er problemet med sånn det er nå?

Parkeringsplassene i Sortland sentrum blir i stor grad benyttet av ansatte, og de som jobber i sentrum og er avhengig av bil for å komme seg på jobb, må selvfølgelig ha et tilbud. Dette mener vi er ivaretatt i foreslått parkeringsløsning.

Vi ønsker et sentrum med sirkulasjon for å kunne ta imot besøkende og handlende kunder. Uten tilgjengelige parkeringsplasser risikerer vi at besøkende kjører videre. Kartlegging viser at flere av de privateide parkeringsplassene, langs offentlig gater i sentrum, har reservert parkering for sine kunder. I henhold til regelverket kan dette være ulovlig, og det er ansett nødvendig å endre private plasser direkte i tilknytning til offentlige ferdselsårer. Noen av parkeringsplassene (bla. på torget) er foreslått fjernet grunnet trafikksikkerhet.

I etterkant av at parkeringsplanen ble offentliggjort 24. mai har reaksjonene vært mange, ikke bare i lokalavisene, men jeg har sett flere av diskusjonene som har rørt seg i sosiale medier. Jeg erkjenner at vi skulle ha møtt næringsdrivende og grunneiere etter at Rambøll Norge AS (innleid aktør) sin rapport ble ferdigstilt og før kommunedirektørens innstilling ble lagt fram. Det hadde ikke nødvendigvis endret fremstilling og anbefalinger i saken. Vi har brukt profesjonelle aktører til grunnlaget for saken og støtter oss til deres anbefalinger. Vi kunne likevel i større grad orientert de berørte på et tidligere tidspunkt. Vi kan alltid bli bedre.

Vi har tatt med i vurderingene alle gode innspill og meninger vi fikk på informasjonsmøte i Kulturfabrikken i fjor, det er gull verdt med engasjerte borgere i slike saker. Vi setter også pris på alle møter med grunneiere, og vil rette et stort takk til alle som har deltatt og fortsatt deltar med sine innspill.

For dere som ikke har lest hele forslaget til saken, ønsker jeg å gi en kort oppsummering; I korte trekk er forslaget til løsning at det i indre sone (304 parkeringsplasser) gis avgift på kr 8 per time, mandag – fredag kl. 09 -17 og lørdag kl. 10 – 15.

Det gis ingen avgift utenom disse tidsrommene. I ytre sone (342 parkeringsplasser) vil det være 12 timer gratis parkering og ingen avgift innenfor dette tidsrommet. Det vil dermed fortsatt være mulig for hvem som helst å parkere, i både kort og lang tid, i indre og ytre område. Det er også foreslått at parkeringsregulering skal følges opp og evalueres ved årlige undersøkelser. Funnene fra undersøkelsene vil kunne medføre endringer dersom man ser at foreslåtte løsning ikke gir ønsket resultat.

Vi ønsker det beste for vårt sentrum. Ansvaret til Sortland kommune innebærer bla. å være håndhever av forskjellige lovverk. Vi mener at vi har kommet fram til et forslag hvor trafikksikkerheten er ivaretatt, besøks og handelsopplevelsen er god for alle brukere av byen, og parkeringsmuligheter for ansatte som har behov for bil til arbeidet.