Over Hadselfjorden vil den mest langsiktige løsningen, være å få på plass en tunnel.

Skal vi fortsette å bruke tid og masse ressurser på ferga eller skal vi sende Vesterålen inn i fremtida? Det er spørsmålet vi stiller oss når det atter en gang kommer oppslag om problemer med ferga over Hadselfjorden. Vi har over flere år vært vitne til alvorlige bemanningsutfordringer både i offentlig og privat sektor. En direkte konsekvens av bemanningsutfordringer på ferga Melbu-Fiskebøl er at ferga har innstilt avganger senere tid, midt i høysesongen. Bemanningsutfordringene i maritim sektor vil ikke bli borte, til det er vi i dag for lite folk. Fylkeskommunens stadige fergekuttforslag vil nok heller ikke bli borte. Over Hadselfjorden vil den mest langsiktige og eneste gangbare løsningen for kryssing, være å få på plass en tunnel. I et moderne samfunn som vårt, burde denne tunnelen allerede vært under planlegging.

Hvorfor skal vi ha en tunnel som binder sammen Lofoten og Vesterålen?

Målet er selvfølgelig ikke å løse en bemanningskrise på ferga, eller sikre at vi slipper å kjempe mot fergekutt. Målet er å gjøre det mer attraktivt å komme til, bo- og investere i vår region. Med en tunnel under Hadselfjorden vil du reise fra Sortland til Svolvær på en drøy time, og fra Stokmarknes vil du kunne kjøre til Svolvær på 45 minutter. I ei tid hvor vi konkurrerer om arbeidskraft vil en «highway» som binder sammen Lofoten- og Vesterålen være et fantastisk tilskudd til bo- og blilyst i våre to regioner. Plutselig vil vi henge sammen som den storregionen vi faktisk er!

En dagstur til Lofoten, eller fra Lofoten til Vesterålen er plutselig mer «lavterskel».

Dagens arbeidstakere er mobile. De vil bo en plass, og kanskje jobbe en annen plass. Vi ser i dag at kritiske tilbud som skal være på et lokalsykehus stenger ned fordi vi mangler arbeidskraft. Rekrutteringsutfordringene på sykehuset i Vesterålen vil avhjelpes betraktelig om en overlege som har forelsket seg i Lofoten, kan bo der, og jobbe på det flotte nye sykehuset på Stokmarknes.

En dagstur til Lofoten, eller fra Lofoten til Vesterålen er plutselig mer «lavterskel». Turistene drar innom Vesterålen i stedet for forbi. Hålogalandsregionen er på tur inn i en ny æra med bygging av Hålogalandsveien. En vei som gjør det lettere å komme inn til, men også ut av regionen. Vi trenger en vei som også binder regionene sammen, en intern infrastruktur som sender turister, varer og pendlere mellom regionene i stedet for ut.

Hadselfjordtunnelen er den nye Vesterålsbrua.

Investeringer i infrastruktur har en varig effekt på samfunnet.

Se på hva Vesterålsbruene som knyttet sammen Vesterålen på 70-tallet har betydd for vår region. Man kan vanskelig se for seg et Vesterålen i dag uten disse bruene. En tunnel som binder sammen, og skaper en felles storregion i Lofoten og Vesterålen med nærmere 60.000 innbyggere vil være et enormt løft og slik vi ser det, ei ren og skjær nødvendighet for videreutviklingen av Vesterålen og Hadsel. Hadselfjordtunnelen er den nye Vesterålsbrua.