Vi viser til ansettelsesprosedyren for kommunedirektør i Sortland. Kommunedirektøren er øverste administrative leder i kommuneorganisasjonen og det er bare den posisjonen politikerne skal forholde seg til i ett og alt.

Kommunedirektøren er pålagt å utrede det faglige grunnlaget som kommunens politikere skal bygge sine vedtak og beslutninger på. I dette bildet er godt tillitsforhold mellom kommunedirektøren og politisk nivå i kommunen avgjørende viktig.

Kommunestyret ansetter rådmann etter innstilling fra en innstillingskomite. Komiteen består av politikere, med posisjonens parti i flertall, og en representant for de ansatte.

Underveis i prosessen trakk de ansattes representant seg fra komiteen, fordi hun mente at hun ikke hadde reell innflytelse på prosessen. En annen tillitsvalgt overtok hennes plass.

Søkerlista inneholdt 13 navn, av dem var 4 unntatt offentlighet.

De av kommunestyrets representanter som ikke var med i innstillingskomiteen hadde dermed ingen muligheter til å forberede seg til møtet som skulle ansette kommunedirektør. De hadde jo bare mulighet til å vurdere 9 av 13 søkere.

Da kommunestyret åpna blei en av dem som var unntatt offentlighet presentert som komiteens kandidat. Det var ikke lagt opp til pause underveis så partigruppene i kommunestyret kunne konferere i en så viktig og kontroversiell sak. De resterende 3 som var unntatt offentlighet blei heller ikke navngitt, så kommunestyret som ansettelsesmyndighet fikk altså ikke vite navnet på alle som hadde søkt.

Vi ser på dette som ei klar overkjøring av kommunestyret. Vanlige regler for forhandlinger tilsier at alle skal ha tilgang til samme informasjon og dermed kunne fatte sjølstendige beslutninger. Dette var ikke tilfelle i denne ansettelsessaken.