Pliktkommisjonen presenterte i overrekkelsen av sin rapport 12. oktober å fjerne alle trålpliktene og omfordele deler av trålkvotene til kystfiskere. Spennende nytenkning som dessverre gir en tynn kompensasjon på utvannede plikter.

Kommisjonens mandat var å vurdere pliktsystemet samlet, ut i fra pliktenes intensjon.

Kommisjonen skriver likevel i sin rapport at «Det er imidlertid ikke helt klart hva som er intensjonen med pliktene, eller hvordan ulike underliggende hensyn skal balanseres mot hverandre» (s. 16).

Kompensasjon for hvem?

Det er et stort tankekors at det som en gang var et pliktsystem som skulle sikre råstofftilførsel til industrien som skulle bidra til sysselsetting og bosetting i distriktene, i realiteten kun er en symbolsk tilbudsplikt som bare halvparten av dagens trålflåte er omfattet av. Ut i fra kommisjonens beregninger for verdien av trålernes plikter kan vi konstatere at konsekvensen av overgangen fra plikt til tilbud har gjort at det er fint lite igjen å kompensere de berørte kystsamfunnene med.

Fiskeleveransene fra trålerne har mistet sin betydning som råstoff til landindustrien. Trålere har unndratt seg de forpliktelsene kvotene ble gitt under, som jo var pliktenes intensjon. Derfor mener Norges Kystfiskarlag det er rimelig at disse kvotene nå overføres til kystflåten dersom trålernes plikter skal avvikles i sin helhet. En andel på 15 – 25 prosent, som kommisjonen antyder som en rimelig kvoteandel til kompensasjon, mener Norges Kystfiskarlag er altfor liten, uavhengig av hvor uthulet pliktene har blitt gjennom årenes løp.

Revisjon av trålstigen

I tillegg mener vi tiden er moden for en revisjon av delingsbrøken mellom trål- og kystflåte. Den såkalte trålstigen har sitt opphav fra en tid hvor trålerne oppfylte leveringsforpliktelsene sine, og bør derfor ses på med nye øyne. Fordelingen må settes i samsvar med hva den faktiske fordelingen har vært i den senere tid av landinger fra trålere med tilbudsplikt. Den trålerflåte som benytter sine konsesjoner i tråd med intensjonen med leverings- og bearbeidingsplikt må få beholde sine kvoter. Den andel som unndras forpliktelsene må kunne overføres til kystflåten.