Allerede i 2015 uttalte engasjerte ungdomspolitikere at de ønsker gågate på Sortland De vil sko Sortland for fremtiden - vol.no

Åtte år senere lurer jeg på hvor den blir av? Er Sortland klar for å få et mer levende og urbant sentrum? Vi er jo tross alt handelsstanden. La oss vise det! Folk fra hele Vesterålen, Lofoten, Senja, Norge, for ikke å snakke om turistene trekker til oss, og vi har utrolig mange spennende butikker, kafeer og restauranter. Det som er spennende med vår by at vi har unike næringslokaler og ikke majoritet av kjedebutikker vi ser i andre store byer. Kafeen heter Miscela og ikke Espresso House. Restauranten DuVerden og ikke Egon og vi har Agent, Utsøkt og mere. La oss utsmykke de med gågate fra Skibsgården til politistasjonen.

Da får vi muligheten til flere spisesteder langs Strandgata med uteservering. Vi har et torg som trenger et løft, mer benker, park, trær og blomster. Frivilligheten for byen er allerede der, folk er glad i byen sin. Nå må politikerne komme etter å gi dem det jeg tenker de ønsker i den neste perioden.

Er det dette majoriteten av Sortlands befolkning ønsker? Jeg tror det, det er det jeg hører. Jeg tenker i hvert fall at det ville gitt oss et meget attraktivt løft for å videreutvikle sentrum for fremtiden. Urbanitet gir folk lyst til å bo og være i sentrum.

Min tidligere erfaring er fra politikken i Oslo, jeg satt i bydelstyre til SV i 3 år. Med SV, AP og MDG fikk vi til enorme områdeløft i Tøyen, Grønland, Barcode og store deler av byen. De siste 8 årene har Oslo utviklet seg til en mer levende by, med flere gågater. Oslo er blitt en by folket er stolte av og en by som faktisk folk synes er attraktiv nå, slik var det ikke før. Jeg har til og med hørt bergensere si at Oslo er fint, og det er sjeldent!

Det er viktig med ambisjoner og det har jeg med meg fra tiden jeg bodde i Oslo. Jeg ønsker at unge skal ønske å bosette seg her, slik jeg gjorde for 3 år siden. Jeg elsker å bo her, naturen, folkene og byen vår. Sammen kan vi få til enda mer!

Vi skal fremdeles ha mulighet til varelevering, parkeringer og har 2 gater ovenfor som er til bilene. Bilen trenger vi i Vesterålen, det er store avstander og kollektivtilbudet er ikke tilstrekkelig.

La oss likevel videreutvikle byen for myke trafikanter og et sentrum som tiltrekker seg enda mer liv og røre, dagtid for handelsnæringen og for restaurantene på kveldstid.