Stokmarknes skal og bør ikke forsøke å bli det nye Svolvær. Vi skal være verdens eneste Hurtigruteby – og det skal vi være best i verden på gjennom ei klok og bærekraftig besøksforvaltning og ansvarlig stedsutvikling. Det betyr at vi ikke skal lage et produkt for salg, men bygge under en identitet som baserer seg på en levende kystkultur. Vår identitet som kystfolk. Vi har bygd stein på stein, og reiselivssatsningen har vært- og er et verktøy for å skape et mer attraktivt lokalsamfunn flere vil være en del av. For trives de fastboende, trives de besøkende.

For en vekstkommune som Hadsel skal vi ikke bare ha visjoner og ambisjoner, men også gjennomføringsevne med en omforent og målbar strategi og plan i bunn. Heldig for oss har vi det – masterplan for bærekraftig reiseliv i Vesterålen som er utarbeidet i fellesskap av bransjen selv, kommunene og næringsliv ellers i Vesterålen.

Nylig ble Stokmarknes miljøhavn åpnet. Nå flytter vi endelig tømmer- og containertrafikken fra Nordnes til Børøya. Da flytter tungtrafikken ut av sentrum og frigjør en indrefilet på Stokmarknes. Vi gjennomfører nå en mulighetsstudie for å sikre ei helhetlig utvikling i samarbeid med aktørene som er etablert i området i dag, og de som ønsker å være etablert der i fremtiden.

Vi har realisert trekaipromenaden langs hurtigrutemuseet for å tilgjengeliggjøre og knytte oss nærmere havet. I år starter endelig arbeidet med å gi Markedsgata et ansiktsløft og det opparbeides parkeringsplasser bak Hurtigrutens Hus. Dette er viktige tiltak som vil tilgjengeliggjøre sentrum for flere, og en start på et viktig arbeid for hele Hadsel. I fremtiden bør Nanna Withs plass være friområde hvor barn- og unge er i sentrum, en naturlig møteplass for store og små. Vi bør også realisere et sentrumsnært parkeringshus i samarbeid med privat næringsliv.

Når bibliotek og servicetorg flyttes til et nytt innbyggertorg i Hurtigrutens hus skal også turistinformasjonen legges dit, slik at den er tilgjengelig for flere.

Samtidig er det havet som knytter oss sammen, også i Hadsel. Derfor bør vi arbeide for at hurtigbåten skal anløpe flere steder i Hadsel og Vesterålen for å øke tilgjengeligheten for innbyggere og besøkende. For eksempel bør hurtigbåten anløpe Bø med faste ruter hele året. I tillegg til Melbu, Strandlandet og Innlandet.

I årene som kommer skal fortsatt Hadsel kommune være en aktiv partner og tilrettelegger. Nå får vi endelig på plass det meste av kritisk infrastruktur som gir bransjen selv muskler til å vokse. Fra de store prosjektene til de mindre som nye skilt, toalett og avfallshåndtering som i sommer plasseres på de mest besøkte områdene og Storheia Arena.

Vi skal fortsette å utvikle oss som Hurtigrutas fødested og Hurtigrutebyen. Å kopiere andre er sjeldent en god idè, vi skal heller tørre å bygge på våre fortrinn som vi gjør i dag slik at vi får ei bærekraftig utvikling av reiselivet hvor de fastboende og besøkende lever sammen og tar vare på lokalsamfunnet vårt. Vi er på rett kurs med et godt forankret og gjennomarbeidet konsept og mål – nå må vi fortsette å gjøre jobben og holde stø kurs fremover!