Sortland senterparti vil jobbe for at flere elever skal ha utbytte av det ordinære skoletilbudet. Innsatsen for å hindre utenforskap må starte tidligere og vi må akseptere at ulike barn lærer på ulike måter. Vi må skape en læringsarena som motiverer utsatte elever i risikoalder.

Vi ser en alarmerende trend i økende skolefravær. Antallet henvisninger til PPD er stigende, utsatt alder er synkende og sakene har blitt mer sammensatte. Allerede på mellomtrinnet er det flere elever med adferdsvansker. Uansett årsak til fraværet er det alvorlig for elevene det angår. Sortland Senterparti ønsker at faget «livsmestring» skal få større oppmerksomhet. Det samme gjelder mer praktiske og fysiske fag.

Det finnes lite forskningsbasert data som sier noe konkret om omfanget av denne samfunnsutfordringern. Det man vet er at det er mer skolevegring i større kommuner. Dette kan også tyde på at problemet med skolevegring er mer utbredt på store,enn små skoler. Dette er av betydning for hvordan Sortland kommune organiserer sin grunnskoleopplæring.

Den store økning i henvisninger av elever med psykososiale utfordringer til PPD er bekymringsfullt. Dette har ført til at ventetiden har blitt svært lang. Hele ni måneder! Antallet henvisninger er ikke bare økende, sakene har også blitt mer sammensatt enn tidligere.

Så kan man spørre seg om hvorfor nasjonale satsinger ikke har større effekt på fraværet. Flere mener at kompleksiteten ofte blir undervurdert. Årsakene til fraværet kan være et, eller en kombinasjon av flere forhold, men bruken av sosiale medier er et eksempel på et nytt fenomen som krever nye virkemidler.

For å gi flere rett hjelp til rett tid må PPD få anledning til å bistå på systemnivå. Per nå har ikke PPD ressurser til å hjelpe alle på individnivå. Det må veiledes slik at det ordinære tilbudet favner flere og virker bedre.

Sortland Senterparti er svært glade for tilsettingen av enprosessveileder som skal hjelpe kommunen med å lykkes innenfor den ordinære oppæringen og hvordan vi kan gi bedre spesialundervisning i fremtidens barnehager og skolen. Det må ansettes flere spesialpedagoger i barnehager og skoler. Desenere år har støttesystemet til skolene blitt svekket. Det er færre rådgivere i statsped og ppd i dag enn det har vært. Dette på tross av flere og mer komplekse saker. Sortland Senterparti har sittet i posisjon i to perioder og må bære sin del av ansvaret for denne utviklingen. Støttesystemet må styrkes hvis målet er at alle barn skal få en trygg skolehverdag og ha utbytte av den ordinære undervisningen.

Skolene skal ha gode rutiner på ufrivillig skolefravær. Jo tidligere lærerne og foreldre får kartlagt fraværet, jo lettere er det å sette inn tiltak som har effekt. Skolene må få mer kunnskap om mekanismer og årsaksforhold og hvordan de best håndteres. Det er ønskelig med et ressursteam, hvor blant annet foreldrene kan få mer veiledning i foreldrerollen.

Skolelosen er et flott tiltak som har hjulpet mange elever og foresatte i Sortland. Dette tiltaket må fortsette. Læringsmiljøet kan hele tiden forbedres og dette må være et tydelig fokusområde. Skolene bør tilpasse læringsmiljøet til mangfoldet hos elvene og gi dem mulighet til å delta i det faglige og sosiale fellesskapet.

Vi må ikke glemme at alle barn og ungdommer kan utvikle alvorlig skolefravær. Derfor er det viktig å forebygge skolefravær på en universal måte. Ung-data undersøkelsene bekrefter at det er flere barn og unge som strever med dårligere psykisk helse, utenforskap, mistrivsel, selvfølelse, selvbilde, ensomhet og mobbing. Denne undersøkelsen tenner varsellampene hos Sortland Senterparti. Vi må jobbe sammen for å snu den negative trenden.