Boreals seilingsnekt får etterspill i Stortinget

Boreals inndradde sikkerhetssertifikat får etterspill i Stortinget, melder VG.

Dagfinn Olsen er vararepresentant på Stortinget, for Frp.  Foto: Innsendt

Nyheter


Arbeiderpartiet spør ansvarlig statsråd om bakgrunnen for at så strenge tiltak ble iverksatt, og hvordan de kunne bli opphevet bare etter noen timer, skriver VG.


Skal følge opp Boreal

Torsdag fikk Boreal seilingsnekt, men senere på kvelden fikk selskap midlertidig tillatelse til å seile sine passasjerbåter.


Etter at Boreal fikk seilingsnekt av Sjøfartsdirektoratet onsdag ettermiddag, fikk rederiet midlertidig seilingstillatelse sent onsdag kveld.

I en kartlegging av avvikene, melder Sjøfartsdirektoratet at Boreal sitt system for avviksbehandling ikke er tilfredsstillende tatt hånd om. Flere hendelser blir lagt frem som bevis, inkludert fra ferga "Husøy", som seiler fra Stokkvågen til Sandnessjøen.

Ferga skal ha seilt distansen, som er på 55 nautiske mil, med delvis åpent baugvisir og skuddport. Selskapet begjærte ikke skade/havariinspeksjon eller fartstillatelse før avgangen fra Stokkvågen. Dette er det mange som reagerer på.

Fylkesleder i Nordland Frp Dagfinn Olsen vil ha en granskning etter at de fikk grønt lys til å seile igjen.


Sjøfartsdirektoratet gir Boreal lov til å seile igjen

Sjøfartsdirektoratet ga onsdag kveld seilingstillatelse til båtene fra Boreal. Ferjetrafikken i landet settes i normal drift fra torsdag morgen.


– Når man da noen timer etterpå har hatt møter med ministeren, og kan begynne å gå igjen, da lurer jeg på hvor trygt det er. Var det alvorlige brudd? Om det var det, hvor trygt er det for de reisende nå, sier Olsen til NRK.

Nestleder i Arbeiderpartiet, Bjørnar Skjæran, sier til NRK at partiet vil utfordre statsråden på dette før juleferien. Skjæran ønsker blant annet å vite hvordan en ferge kan gå i trafikk i fire uker med en ødelagt bauport over et av de heftigste havområdene for fergetrafikken i Norge.

– Vi vet jo alle at den offisielle forklaringen på hvorfor passasjerfergen "Estonia" forliste og tok med seg 852 mennesker i døden, var en defekt baugport. Hendelsen på "Husøy" kan gi ganske ekle assosiasjoner, sier Skjæran til NRK.