– Må jeg bruke røyksignal?

Idar Nilssen i Forfjord opplevde å bli helt fri for telefonforbindelse etter nyttår. Telenor hadde ikke noe alternativ klart, selv om de hadde lovet det.

RØYKSIGNAL: Idar Nilssen er fri for telefonforbindelse etter 80 år. Han lurer på om han må begynne med røyksignal for å få kontakt med folk. FOTO: Mette-H. Berger Amundsen 

Andøy

Nilssen sier at han reagerte med en gang, da Telenor sendte ut brev i høst om at de kom til å kutte fasttelefonen.

– I brevet fikk jeg beskjed om at de er i ferd med å modernisere fastet og mobilnettet, og faser ut kobbernettet, som ikke lever opp til dagens kvalitetskrav. Jeg fikk beskjed om dersom jeg ennå ikke hadde bestilt ny løsning anbefales dette gjort senest tre uker før 30. november. Det gjorde jeg, sier Nilssen.


I 2023 forsvinner fasttelefonen, men ikke alle er fornøyd med det

– Jeg har fått feil på fasttelefonen, men feilen blir ikke fikset, sier en aleneboende dame fra Andøya. Hun føler seg ikke trygg med bare mobiltelefonen. Men Telenor kan ikke hjelpe. I 2023 er det helt slutt med vanlige telefoner.


Antenne på huset

Telenor lovet å sette opp en antenne på huset hans, slik at han fortsatt fikk tilfredsstillende telefonløsning.

– Pakken med antenne har jeg mottatt, men fikk tilbud om at de kunne komme og montere den opp. De skulle sørge for å sette opp antenna og sjekke at ting virket. Ingenting skjedde, men jeg ble gjort oppmerksom på at jeg ikke lenger hadde telefondekning i huset, da en mann prøvde å ringe meg, sier Nilssen. Tirsdag fikk han en telefon fra Bravida som lovet å komme og montere utstyret førstkommende mandag.

Dårlig mobildekning

– Det ble også sagt at dersom vi har signal under et visst nivå, monterer de ikke opp. Jeg er spent, sier han. Hovedproblemet for Nilssen er at Telenor legger ned fasttelefonnettet som de har hatt i 80 år uten at bygda har fått brukbar mobildekning.

– Hos oss er det så dårlig at vi har problemer med å få sendt ei tekstmelding. Vi må gå rundt i stua og lete etter et område. Mobilen ringer, så tar jeg den, så går det et øyeblikk og så kuttes den. Hun fra Bravida fikk oppleve det da en samtale ble brutt etter tre forsøk, sier Nilssen. Han minner om at dersom Telenor hadde fikset mobilnettet, hadde de ikke trengt ekstrautstyr for å få telefonforbindelse.

– Ingenting skjedde

– De burde ha oppfylt leveringsplikten sin på mobil. For noen år siden ble det utredet en basestasjon som ble for dyr. Deretter var det snakk om en billigere løsning i Vidbukt der nordlysnett har sin omformer. Det ville ha løst problemet, men ingenting har skjedd. Jeg håper ordfører Knut Nordmo kan bidra til å hjelpe bygda til dekning, sier han. Nilssen sier at de må begynne å sende røyksignal dersom det kniper.

Overrasket ordfører

Ordfører Knut Nordmo er overrasket over at Telenor har kuttet fasttelefonen hos Nilssen før de fant et alternativ, slik de lovet.

– Jeg skal skaffe meg en oversikt, og se hva vi kan gjøre for å bidra. Tiden for brevduer og ordonnanser er over. Alle må ha kommunikasjonsmuligheter. Det går ikke an å gjøre forskjell, sier han.


Telenor beklager

Informasjonssjef Magnus Line beklager at Nilssen mistet fasttelefonforbindelsen før en annen løsning var klar.

– Etter planen skulle en tekniker besøke kunden før jul for å koble opp en antenne som forsterker mobilsignalet. Dessverre har vi måttet utsette pga. stor arbeidsmengde. Teknikeren kommer på mandag for å sørge for at kunden kan ta i bruk en mobil hjemmetelefon, som ser ut som en vanlig fasttelefon. Selv om det ikke er dekning der i dag, kan en antenne på husveggen løse problemet. Hvis ikke dette fungerer, må vi ta en ny vurdering, sier Line. Han beklager at Telenor ikke fulgte vanlig prosedyre som er at det nye produktet kobles inn, før det gamle fjernes.

– Vi skal se på hvordan vi kan unngå at dette skjer med andre, sier han. Line ser at de er kjent med at områder i Forfjord har dårlig mobildekning, likevel har de ingen planer om å oppgradere.