Redd liv UB ble kåret til beste ungdomsbedrift. Nå skal de til NM på Lillestrøm

To av ungdomsbedriftene fra Hadsel videregående skole gikk til topps under første dag av årets fylkesmesse for ungdomsbedrifter i Nordland. Tirsdag fikk også den ene av de den største hederen.

Redd Liv UB ble kåret til beste ungdomsbedrift.  

Hadsel

Tirsdag ettermiddag ble det klart at Redd Liv UB ble kåret til beste ungdomsbedrift på fylkesmessa for ungdomsbedrifter.

– Ungdomsbedriften Redd Liv UB fra Hadsel vgs Stokmarknes er Nordlands Beste Ungdomsbedrift. Bedriften skal utvikle redningsjakke med varmeelementer for å hindre nedkjøling. Redd Liv skal representere Nordland under Norgesmesterskapet for Ungdomsbedrifter 25.-26. april på Lillestrøm, heter det i ei pressemelding.

På andreplass kom Furnitree UB fra Vest-Lofoten, mens tredjeplasssen gikk til Aust-Lofoten og Bee Smart UB.

Til NM reiser også vinner av Beste Innovative Bedrift – Multiman UB fra Mosjøen videregående skole, Marka og Ny-Deli UB fra Brønnøysund videregående skole.

Daglig leder Sindre Bergvik er selvsagt strålende fornøyd.

– Det er helt rått. Det er så artig. Vi kom med forventninger til å vinne en pris eller to, men så sitter vi igjen med seks-sju og vinner beste ungdomsbedrift, sier daglig leder av Redd Liv UB, Sindre Bergvik på telefon til VOL. 

For bedriften fikk andreplass i prisen «Beste reklamefilm», førsteplass i «Beste forretningsplan», PR-ansvarlig Regine Eilertsen fikk andreplass for beste selger, førsteplass for standen og andreplass for mest innovative produkt.

Nå blir det NM. Det gleder de seg til.

– NM blir sykt artig. Vi får sponset at fem stykker drar nedover, men skal nå prøve å få samla inn penger slik at alle åtte kan dra ned.

Produktet har de stor tro på.

– Dette er det mest innovative produktet. Det finnes ikke et slikt produkt på markedet i dag. Derfor drar vi ikke ned bare for å delta. Vi drar dit med ambisjoner, sier Bergvik.

I begrunnelsen fra juryen, heter det:

«Kandidaten har tatt frem et spennende og almennyttig produkt. De har videre utvist uvanlig stor evne til innovasjon, og forretningsplan og presentasjon var i særklasse. Kandidaten gjennomførte i tillegg en solid og overbevisende presentasjon. Studiested er Hadsel Videregående skole Vinner er REDD LIV UB».

Alle vinnerne og begrunnelsene finner du her.

– Tok halvannet år

Vesterålsbedrifter gjorde det også godt under første dag, mandag.

Under middagen mandag kveld, ble det delt ut priser i fire kategorier; beste forretningsplan, beste logo, beste markedsføring og beste reklamefilm. Prisene som hadselelevene tar med seg hjem, var i første og siste kategori.

Fønix Media UB tok førsteplassen for beste reklamefilm. Ungdomsbedriften leverer ulike medieprodukter, både innen foto, film og streaming, og juryen var klar i sin tale: «Et klarer budskap i en reklamefilm skal du lete lenge etter. Like viktig som i sitte eget produkt bruker De historiefortelling som teknikk for å presentere produktet sitt. Det er et imponerende håndverk som vitner om høy teknisk kompetanse hos bedriften.»

Johannes Vang, Jonatan Ottesen, Adam Enochsson og Herman Henriksen i Fønix media UB.  Foto: Ungt enreprenørskap


Herman Henriksen i Fønix Media UB, sier til VOL at de brukte god tid på filmen.

– Alt fra planlegging til innspilling tok halvannet år. I tillegg tok klipping og etterarbeid hele sommerferien.


Fønix Media UB sin reklamefilm fikk førsteplass under fylkesmessa for ungdomsbedrifter i Nordland. Kreditering: Fønix media UB

 

At ungdomsbedriften stakk av med førstepremien, kom ikke helt overraskende på.

– Vi hadde siktet oss inn på å vinne, men man skal jo ikke ta seieren på forskudd. Vi er veldig glade for at alt arbeidet vi la i filmen, gav resultater, sier Henriksen.

– En svært tydelig reklamefilm

Andreplass i kategorien beste reklamefilm gikk til Redd Liv UB, også fra Hadsel. Ungdomsbedriften tilbyr en jakke for de som ferdes til havs eller til vanns. Denne har både flyte- og varmeelementer, som begrenser varmetapet til den som faller i sjøen, i tillegg til å holde vedkommende flytende.

Redd Liv UB fra Hadsel videregående skole vant førsteplass for beste forretningsplan.  Foto: Ungt enreprenørskap

Om deres reklamefilm sa juryen: «Dette er en tankevekkende og svært tydelig reklamefilm for et viktig produkt. Den rolige og alvorlige fortellerstemmen tar oss med inn i problemstillingen bak ideen og setter oss i en helt spesiell stemning. Dette er et produkt som kan være med på å redde liv.»


Redd Liv UB sin reklamefilm fikk andreplass under fylkesmessa for ungdomsbedrifter i Nordland. Kreditering: Redd Liv UB/Hehe Media

 

Sindre Bergvik, daglig leder i Redd Liv UB, sier at det var utrolig morsomt å vinne pris for nest beste reklamefilm.

– Vi kom spente og hadde forhåpninger om å komme på pallen innen én kategori i hvert fall. Først kom vi på andreplass for beste reklamefilm, som var utrolig gøy.  Vi har jobbet lenge med å utarbeide filmen og har fått utrolig god hjelp fra HEHE media, som har stått for filmingen, sier han.

– Lettere å kjempe for NM-billettene

Denne ungdomsbedriften vant også pris for beste forretningsplan, og juryen sa at forretningsplanen deres var tydelig og beskrivende, i tillegg til at den oppfylte alle formelle krav.

– Inngående beskrivelse av produktet og problemet som produktet skal løse. BRA! Bruk av statistikk og fakta skaper tillit til gründere og produkt, står det i begrunnelsen.

Bergvik beskriver denne kategorien som den mest krevende. Da de hadde lagt ned mange timer og kvelder for å få et godt resultat, ville de gjerne vinne.

– Tredje og andreplass ble kåret, når bare førsteplassen var igjen hadde vi høy puls. Navnet vårt ble ropt opp og vi var utrolig stolte og glade over at vi kom på førsteplass over 32 bedrifter! Seieren kommer godt med, både økonomisk og for reklame av bedriften. Det gjør det også lettere for oss å kjempe om NM-billettene i dag, sier han.

Det fikk han rett i, for Redd Liv UB ble den beste bedriften.