Ny storflyplass i Lofoten og Vesterålen kan koste opptil 20 milliarder

En ny storflyplass på Leknes ser ut til å være det billigste alternativet så langt, men prislappen blir drøy.

Jon Sjølander i Avinor på et møte om flyplasstruktur på Sortland i januar 2017.  Foto: Sanna Drogset Børstad

Hadsel

Det skriver Lofotposten i dag.

Avinor utreder som kjent saken, og til høsten skal det komme en innstilling der fire alternativ drøftes. Det gjelder Laukvik, Leknes, Gimsøy og Malnes. Onsdag møtte Avinor sammen med Statens vegvesen ordførerne i Lofoten på Leknes. Der kom det fram mye informasjon.

Konserndirektør Jon Sjølander slår fast at prislappen blir høy. Laukvik-alternativet, som kanskje vil være mest forlokkende for vesterålingene om flyplassen legges til Lofoten, vil koste opptil 20 milliarder kroner, skriver avisen. Gimsøy vil koste mellom 3,2 og 7,4 milliarder kroner. Malnes-alternativet vil koste opp mot 12 milliarder kroner med ny vei, seks milliarder med dagens vei. 


Flyplassen på Evenes kan få konkurranse

Avinor ber om innspill før 1. mars til utredning av flyplasstruktur i Vesterålen eller Lofoten, som kan få konsekvenser for Harstad/Narvik lufthavn Evenes.

 

– I Laukvik vil en storflyplass for Lofoten med ny tilførselsvei fra Sydalen koste opp mot 12 milliarder kroner. Dersom en flyplass her også skal betjene Vesterålen i tillegg til Lofoten, inkludert en undersjøisk tunnel som kryssing av Hadselfjorden vil kostnaden komme opp mot 20 milliarder kroner. Kostnaden for en storflyplass på Skagen vil være på mellom 10 til 12 milliarder kroner, skriver Lofotposten.

På Leknes har man foreløpig regnet på kostnadene ved å legge flyplassen ved Farstadvannet. Her anser man at kostnadene blir for selve flyplassen på mellom 1,7 til 2,1 milliarder kroner med dagens veiløsninger på E10.

Sjølander slo onsdag fast at et absolutt krav fra Avinor er at to eksisterende småflyplasser må legges ned, for å kunne etablere en ny storflyplass.


Tviler på tall fra Møreforskning:

– Skagen vil få 50.000 passasjerer fra Vågan

– Dersom Stokmarknes lufthavn Skagen skulle bli valgt som storflyplass for Lofoten og Vesterålen og Svolvær lufthavn legges ned, mener jeg at en forlenget flyplass får langt flere passasjerer fra Vågan enn det forskerne sier. Jeg er mer på at Skagen kan få kanskje 50.000 passasjerer, ikke bare 21.400 som rapporten fra Møreforskning legger til grunn.