Takk!

Ordfører Siv Aasvik takker mange.  Foto: Kolbjørn Hoseth Larsen

Hadsel

Ord blir egentlig fattige, men jeg vil aller først starte med tre fra hjertet. Tusen, tusen takk! Til alt og alle som var med på å gjøre lørdagen til den fantastiske, gedigne og historiske folkefesten som den ble.

Fra mitt ståsted har jeg inntrykk av at klaffet! Både det vi kunne planlegge og påvirke på forhånd og ting som været – som vi bare kunne krysse fingrene for at spilte på lag.

Tilbakemeldingene både jeg og andre har fått og hørt tyder på at vi hadselværinger sitter igjen med en felles følelse av å ha vært med på noe stort, med en stolthet over at dette har skjedd i vår kommune. Vi har fått det til sammen. I lag. Som et lag.

Som jeg sa under den offisielle åpningen av Storheia Arena på lørdag, finnes det er afrikansk ordtak som lyder slik: «Mange små mennesker, på mange små steder som gjør mange små ting, kan forandre verden».

I helga viste nettopp Vesterålen og spesielt hadselværinger at dette er sant.

Storheia Arena handler om at alle som vil, men som ikke har fått det til, skal kunne komme seg på tur i skogen og på fjellet. I dag er det altfor mange som ikke får oppleve spektakulær natur, og som går glipp av det sosiale fellesskapet, mosjonen og gleden det gir å komme seg i skogen eller på fjellet. Det er mye skam og følelse av utilstrekkelighet for mange som opplever å ha små eller store funksjonshemminger, eller en kropp som bare ikke fungerer. De aller fleste av oss vil oppleve det før eller senere i livet. Storheia Arena handla derfor om folkehelse på mange plan. Dersom vi mener at naturen er for alle, så må den så langt som mulig gjøres mer tilgjengelig.

Det er også slik at vi trenger en arena for store idretts og kulturarrangement, tilrettelagt for utøvere og publikum med ulike funksjonsnivå. Og vi vil at Storheia skal være et attraktivt reisemål for turister som ønska bærekraftige destinasjoner der de kan være aktive. Det passer perfekt med Storheia Arena som kun tillater fem årlige større arrangement. I helga har vi vist at Storheia er en fantastisk arena for å arrangere nasjonale og regionale mesterskap og kulturarrangement. 

Jeg sa for en stund siden at min drøm var å se: «innbyggere rulle, gå sakte og jogge langs den nye, tilrettelagte turløypa fra Husby til Storheia. Vi vil se folk som hviler på benker og griller i gapahuker, og skoleklasser som har kunnskapsløyper. Vi vil se bedrifter som er opptatt av bærekraft som tar med kundene sine på en turløype full av opplevelser. 

Vi vil se syklister, skiløpere og andre idrettsutøvere som blir heiet frem av folk som sitter opp gjennom skråningene langs fjellet med termos, matpakker og flagg. Vi vil se stemningen når små og store lytter til utekonsert på Storheia, med sommernatta som bakteppe. Dette handler om å tro på at det er vi selv som avgjør at dette er den fineste plassen å bo».
Det er nettopp det som har skjedd de siste ukene. Rullestolbrukere fra flere steder i Nordland, foreldre med barnevogn og sykkelvogn, rulleskiløpere med og uten funksjonshemming og en rekke andre innbyggere og turister har benyttet den nye muligheten til å ta seg opp i dette fantastiske landskapet til Storheia. Det er akkurat dette som er målet vårt. I helga ble det første rittet arrangert; Storheia Skate opp, et rulleskirenn som arrangeres som et samarbeid mellom Alsvåg IL, Melbu IL og Stokmarknes IL. Med idrettsutøvere fra hele Nord Norge. Jeg må få nevne Isabell Valen spesielt, som rørte oss alle med en formidabel prestasjon hele veien opp Storheia. Og vi har vært vertskap for Arctic Race, som er så fornøyde at de sier de vil komme tilbake.  

Vi hadde aldri fått til Storheia Arena uten alle sitt bidrag og for enorm ståpåvilje hos flere.  Jeg vil takke grunneierne spesielt for at de har vært så løsningsorienterte og hjelpsomme, at de bidrar med mange råd og ideer. Takk til ansatte i kommunen som har stått enormt på, vi har hatt et helt fantastisk artig og spennende år sammen med dette arbeidet. En spesiell takk til kommunedirektør Ola, teknisk sjef og brannsjef Øyvind, Heidi og Atle som har jobbet som ledere for kommunikasjon og politisk sekretariat, til Sigrid på teknisk som har prosjektert, til uteetaten spesielt til leder Terje og Marcus, og til absolutt alle som har jobbet med fysisk utbedring av veien. Og så må jeg rette en stor takk til næringssjef Daniel som har hatt enormt med praktiske oppgaver den siste tida og som har vært prosjektleder for Arcitc Race-arrangementet. Din innsats har vært formidabel!

Storheia Arena hadde heller ikke blitt noe av, om vi ikke hadde fått til det spleiselaget vi har fått til. Kommunen har kun bidratt økonomisk med 500.000 fra næringsfondet, et fond som bare kan brukes på utviklingsarbeid og ikke på kommunale tjenester. Med på spleiselaget har vi fått Nordlaks og Lerøy, Trollfjord, Hadsel bygg og vedlikehold, Nordnorsk brønnboring og Byggtorget. Stor, stor takk for at dere tror på prosjektet vårt og på Hadsel!

Takk til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet som har sett verdien av prosjektet og støtter oss med penger til videreutvikling av konseptet. Og takk til kommunenettverket til KS som jobber med universell utforming og som har tatt oss og prosjektet vårt med åpne arma. Takk til Arctic Race og velkommen skal dere være tilbake.

Jeg startet med å sitere et afrikansk ordtak som handler om at mange små mennesker på små steder kan utrette store ting. Det er helt fantastisk det vi får på Storheia, det vil kunne gjør en stor forskjell i mange sitt liv. Til alle som heiet og laget sprell lang løypa; hver og en av dere fortjener en stor takk.  Takk til Sparebank1 som ga pengestøtte til folkefesten. Folkefesten som ble arrangert av frivillige på Grønning, av Stokmarknes Vel og på Melbu av idrettslagene viser det aller, aller beste med Hadsel, hva de fantastiske menneskene i Hadsel får tel når vi står i lag.

Den aller beste følelsen jeg sitter igjen med er at dette bare er begynnelsen. Det som skjedde på lørdag skal vi sørge for at skjer igjen. Og igjen. Det er dette vi har laget Storheia Arena for. Et arbeid som fremdeles er i startfasen. En utviklingsjobb vi skal gjøre sammen. Hadsels innbyggere, Hadsels folkevalgte, Hadsels ansatte, Hadsels grunneiere, Hadsels næringsliv og Hadsels lag og foreninger. Heia Hadsel og heia Vesterålen!