I dag gjør han sammen med Hadsel Maskin det kjent at det som har vært hans enmannsfirma Rørvakta er solgt.

VOL er i Tømmervika for å hilse på både selger Øyvind Hadsel i Rørvakta, samt Ståle Hestnes, som gjennom Hadsel Maskin får det daglige ansvaret for bedriften.

Karene står bøyd over «åstedet», der man har gravd fram vannledninger og koblinger som ikke ser ut til å være lagt i går.

– De vanskeligste jobbene å løse for oss når vannet er frosset, er i de fleste tilfeller eldre anlegg, der huseier kanskje ikke vet helt hvor vannledningene og koblingene er, og hvor man kanskje har gjort jobben selv fra gammelt av, forklarer Hadsel.

rørvakta: Det gjelder å komme til i koblinger og rør. Når det er gjort, kan man stake i vei, spyle og stikke. Høytrykk med varmt vann kan gjøre susen, men helt sikkert er det lite som er når det gjelder frosne rør.

Fri for vann

Han rister på hodet over arbeidsmengden, og lover at de nye eierne av Rørvakta ikke kommer til å bli arbeidsledige med det første.

– Folk som har bodd i samme bolig i 50–60 år, og aldri har hatt problemer med at vannet fryser, opplever at det er skjedd nå i vinter, sukker han.

Hadsel selv sliter med at vannet er frosset hos han selv, og medgir at det er litt komisk.

– Det er mellom to kummer ute i gata. Det skal graves opp, og tines fra begge sider. Jeg håper det skjer med det aller første, sier han.

læregutt og rørmann: Ståle Hestnes har riktignok mange års erfaring med slamsuging, men tining av vannrør er en vanskelig kunst, og her har Øyvind Hadsel (t.h.) mange triks å lære bort.

Ståle Hestnes står med hodet nesten helt inne i et rør som er kappet. Han har vann til over anklene nede i grøfta, men er kledd for været. Han fryser ikke.

Han tror heller ikke det blir lite å gjøre.

– Det var 36 som ringte om frosne rør bare i går. Og da teller jeg ikke med telefonene jeg fikk fra mine kolleger i Hadsel Maskin, smiler han.

– Hvordan tror du, Øyvind, at Hadsel Maskin vil klare å fortsette din virksomhet?

– Det tror jeg vil gå veldig bra. Den store fordelen deres er at de har mye bedre tilgang på gravemaskiner og ekstra mannskap enn jeg hadde det som alenemann i bedriften. Jeg vil anslå at rundt 70 prosent av oppdragene jeg har hatt har krevd graving i tillegg til bare rørarbeidene, sier Hadsel.

Fort å glemme

I uheldige tilfeller kan man risikere å få gjort en stor jobb, få vannet tilbake, og oppleve at det fryser igjen. Da skal man være bra uheldig.

– Har man fått vannet tilbake, og det fortsatt er fare for at det fryser, må man sørge for at det får renne. Men det er fort å glemme seg. Folk henter seg et glass vann, stenger kranen, og så fryser vannet på få timer, sier Øyvind Hadsel.

– Jeg fikk telefon om en kar som måtte ha vannet tilbake. Jeg dro dit lørdag formiddag klokken 0930, og var ferdig med jobben klokken 0030. Det er tøffe tak, medgir Ståle Hestnes.

– Slikt blir dyrt?

– Å ja, det blir det. Og på en lørdag i tillegg. Men i dette tilfellet måtte vannet bare på plass igjen, sier Hestnes.

– Vi må bare gjøre så godt vi kan, sier han. Mens vi står der og prater, jobbes det. Fredrik Rønning, Endre Sjøvoll og Torleif Johansen bidrar med ulike råd. Noen meldinger sendes mest for å mobbe. Men triksene til Øyvind Hadsel virker. 60 grader varmt spylevann løsner på is-slushen, og vannet renner snart friskt igjen.