Torsdag inviterte Sparebank1 Nord-Norge og Øksnes næringsforening til næringslivslunsj og presentasjon av konjunkturbarometeret. Sistnevnte er en presentasjon SNN lager to ganger i året, med utsikter og forventninger for utviklingen i landsdelen.

LES MER - last ned barometeret på snn.no!

Men om Jansen er storsjef i konsernet, med sine 75 filialer og nær 1000 ansatte - så er han opptatt av at han ikke skal bestemme alt.

Heller minst mulig. I en tid der andre banker sentraliserer, kutter og legger ned i distriktene, så går SNN motsatt vei:

- Jeg vil ha banksjefer med stor B. Vi har kuttet ett ledd i konsenet, og vi skal ha banksjefer som tar lokalt ansvar, sa Jansen til næringslivet.

- Viser høytrykk

Årets første konjunkturbarometer er uten tvil positivt. Omtrent som været vi har for tida:

- Barometeret viser høytrykk i landsdelen - ikke bare værmessig, men også økonomien, påpekte Jansen.

Det er fortsatt uro internasjonalt i både verden og Europa. Flere land har 25 prosent arbeidsledighet, og enda høyere blant ungdom. I Italia vinner en komier valget.

- I Europa er det uro, men det finnes en grønn oase. Er det fordi vi er flink? Ja. Fordi vi har ressurser? Ja. Og fordi de har høy pris? Ja, sa Jansen.

- Og innenfor det landet, så er det én landsdel som skiller seg ut, la han til.

Barometeret viser at næringslivet i nord selv tror på høyere omsetning, samtidig som det peker på at det blir vanskelig å få tak i arbeidstakere framover. Især gjelder det fagarbeidere.

Naturlige fortrinn

Et annet trekk i tida er at nå er det ikke tilfeldige framtidsvisjoner som skal gi vekst. Det er ikke drømmer om bioteknologi eller datamaskiner. Det er det hvor vi er verdens beste i Nord-Norge:

- Det er hvor vi har naturlige fortrinn. Det er det som svømmer i havet, det som ligger under havbunnen, og reiseliv basert på naturen. Veksten ligger der vi er unik, mente Jansen.

Han viste for eksempel til en svært positiv utvikling i reiselivet:

- Veksten i Nord-Norge er dobbelt så stor som veksten i sør. Vi har nå 1 million utenlandske gjestedøgn i Nord-Norge per år, sa konsernsjefen.

- Volum, ikke verdi

Han har tro på reiselivet framover. Bobilturisten er på vei ut, det er kjøpesterke grupper som er på vei inn.

Likevel følger ikke lønnsomheten etter, når reiselivet er i vekst:

- Vi har større vekst enn resten av landet, men mye dårligere lønnsomhet. Vi er volum- og stykkorientert, men vi er redde verdi og for å ta betalt, sa Jansen.

Og snakket ikke bare om reiseliv med den vinklingen, men vel så mye fisk, kjøtt, lam og spesielt nisjeprodukter.

Med henvisning til regioner i land som Italia og Spania, der både store og små bedrifter gjør big business på kvalitet og nisje.

- Gryende samarbeid

Jansen snakket i sin presentasjon - med henvisning til den fyldige trykte delen av konjunkturbarometeret - også om utviklingstrekk i boligmarkedet, om byggebransjen, og ikke minst om olje- og gass.

Der landsdelen fortsatt tar ut for lite verdi.

- Fem prosent av kontraktsverdiene havner i landsdelen. Det er for lite. Nøkkelen er nok samarbeid, og her er det gryende tendenser til at det er på vei, sa han.

Samarbeidet gjør seg også gjeldende i andre bransjer, for eksempel i reiseliv, kultur og idrett.

- Det blir for eksempel spennende å se hva Arctic race of Norway kan tilføre, mente Jansen.

Han tok seg også tid til en runde med spørsmål, svar og betraktninger fra salen, næringslivsfolk og et par politikere. Og Jansen oppsummerte sitt foredrag på følgende vis:

- Det er et høytrykk i landsdelen. Men vi må samarbeide mer. Og ha mer fokus på verdi enn på volum!