"Sett umiddelbart ned fartsgrensen til 50 eller 60 kilometer i timen gjennom "dødens dal", innfør hyppige fartskontroller - både manuelle og ved hjelp av bokser - og iverksett jobben med midtdelere på veien så snart det lar seg gjøre. Dessuten bør trafikkmyndighetene sammen sette i verk en synlig holdningskampanje, med fokus på fartsreduksjoner og bilbeltebruk", skriver sjefsredaktør Jørn-Christian Skoglund i dagens iTromsø.

Tviler på effekten

Men byens politimester deler ikke sjefredaktørens synspunkt.

- Jeg har overhodet ingen tro på at lavere fartsgrense vil ha noen nevneverdig effekt. Hvordan vi enn snur og vender på det er dette en god vei. Å senke hastigheten med ti kilometer i timen vil ikke spille noen rolle. Og folk vil ikke forstå en grense på 60 kilometer i timen på en slik vei. Det vil ikke bli akseptert, og det vil bli meget vanskelig å få folk til å rette seg etter dette, sier Fyhn.

Må tenke realistisk

Heller ikke Torbjørn Naimak, regionsjef i Statens vegvesen, har noe særlig tro på at drastiske kutt i fartsgrensen vil gi resultater.

- Vi kunne ha innført 60-sone i hele Lavangsdalen, men jeg vil se den sjefredaktøren, eller noen andre, som på en normal dag vil holde 60 på den strekningen. Vi må tenke realistisk.

Naimak forteller at det allerede i dag er en stor utfordring å få folk til å respektere de fartsgrensene som finnes i Lavangsdalen. Strekningen der ulykken skjedde på fredag har tidligere vært 90-sone, men ble nedjustert til 80 for noen år siden. Likevel kjører folk for fort.

- Vi vet fra undersøkelser hva som skjer når vi reduserer fartsgrensene. Setter vi ned hastigheten med 10 kilometer i timen, går ikke hastigheten ned så mye. Og vi vet hvor dårlig folk respekterer 60. soner i forbindelse med veiarbeid. Vi må være noenlunde nøkterne. Å sette ned hastigheten kan skape farlige situasjoner for eksempel i forbindelse med forbikjøringer, sier Naimak.