TV 2 meldte rundt klokken 16 fredag at Hurtigruteskipet har løsnet av seg selv.

Like før klokka 9 mistet skipet fart og grunnstøtte i Steinsundet ytterst i Sognefjorden, ifølge data fra Kystverket.

Ingen er skadd, og det er ikke rapportert om at skipet tar inn vann, opplyste Anja Bakken i Hovedredningssentralen (HRS) til NTB tidligere i dag. Hun fortalte at skipet ligger stabilt.

Skadeomfanget er begrenset, med en mindre skade på skipets bulb og fremre ballasttank. Det er ikke påvist noen lekkasje av miljøskadelig materiale fra skipet, skriver Hurtigruten i en oppdatering rundt klokken 14.30.

Hurtigruteskipet var på vei til Bergen etter et opphold på Myklebust Verft på Gurskøy på Sunnmøre. Om bord var et mannskap på 53, i tillegg til 14 personer som gjorde etterarbeid fra verftsoppholdet.

Teknisk systemfeil

Årsaken til at MS Richard With grunnstøtte var en teknisk systemfeil som førte til at skipet midlertidig mistet styring.

– Det var aldri noen fare for liv og helse. Situasjonen kom raskt under kontroll, sier pressekontakt Martin Henriksen i Hurtigruten Norge i en pressemelding.

Alle 67 som var om bord da skipet gikk på grunn, er fortsatt er på skipet.

– Kapteinen har vurdert at evakuering ikke er nødvendig, sier Bakken.

Foreløpig er det ikke planlagt noen evakuering før dykkere har undersøkt skroget.

Ventet på høyvannet

Vaktsjef Øyvind Fagerheim hos Kystvakten fortalte tidligere at floa vil være på sitt høyeste klokka 17.00 i ettermiddag.

– Tiden vil vise om hurtigruteskipet flyter av grunnen av seg selv. Det vil være det mest optimale, fortalte Øyvind Fagerheim hos Kystvakten til Bergens Tidende.

Til VG sa Bakken i 14.15-tiden at mannskaper arbeider med å sette på slepetau.

Opprettet sikkerhetssone

Politiet opprettet tidligere et ferdselsforbud rundt Hurtigruten.

Arbeidet på stedet blir ledet fra Kystvaktskipet KV Bergen.

MS Richard With ble bygget i 1993 og har en kapasitet på 590 passasjerer. Det er 122 meter langt og 23 meter bredt. Skipet er oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger.