Øksnes kommune med ny hjemmeside:

– Den vil være ganske mye mer oversiktlig

I løpet av onsdag skal den nye nettsiden til Øksnes kommune være oppe å gå. Den vil basere seg på en nyere løsning enn den de har hatt til nå, der det blant annet skal være enklere å navigere enn tidligere.

Den nye hjemmesiden til Øksnes kommune skal være oppe å gå i løpet av arbeidsdagen onsdag.  Foto: Øksnes kommune

Øksnes

– Løsningen vi har hatt til nå har vært en eldre løsning som rett og slett trenger fornying, sier prosjektleder Eva Merethe Bergli i Øksnes kommune.

Ønsker tilbakemeldinger

Det skal, ifølge henne, være enklere for folk å finne ny og oppdatert informasjon på den nye hjemmesiden. Noen gamle dokumenter vil være tilgjengelige, men det er saker som har relevans for innbyggerne.

– Vi har fått tilbakemeldinger, både fra innbyggere, ansatte og bedrifter, om at den gamle hjemmesiden ikke var enkelt å navigere på. Dermed vil det bli ganske mye enklere på den nye nettsiden, sier Bergli.

Hun poengterer at de gjerne ønsker tilbakemelding fra brukerne på den nye nettsiden også, og at det vil være mulig å gi det på hver side hos dem.

Har fordelt ansvaret

Arbeidet med den nye hjemmesiden har pågått siden mars, og planen er at den skal være oppe å gå i dag. Leverandøren jobber, ifølge, Bergli med saken.

Internt har de også endret strukturen på hvem som kan publisere innhold på nettsiden.

– Tidligere har det bare vært IKT sine to ansatte som har kunne gjøre dette, men nå har også alle enhetslederne fått tilgang slik at de kan legge ut informasjon, sier prosjektlederen.

Hun håper at de dermed skal kunne være mer effektive og kunne få formidlet informasjon raskere enn tidligere.

Digitale skjema og kriseside

Et element som er påbegynt, men som ikke vil være oppe å gå enda, er digitale skjema.

– Alle skjema vil være tilgjengelig i PDF-format nå, men vi håper at vi skal få ordnet det slik at brukerne kan fylle dem ut digitalt etter hvert.

I tillegg har de også jobbet med å få lagt til rette for en kriseside.

– Skulle det oppstå en eller annen krise der innbyggerne trenger informasjon, vil denne poppe opp først når man går inn på hjemmesiden til Øksnes kommune. Man vil kunne gå videre derfra inn på selve hjemmesiden hvis man ønsker det, men vi tenker at ved en krise er det denne informasjonen som skal komme først, sier Bergli.

I tillegg til dette er det også lagt til rette for publisering av driftsmeldinger, samt at de har byttet ut fanen som tidligere het «nyheter» med «aktuelt».