Charlie Dan Lind (22) er død

– Charlie Dan døde i dag og tok en bit av hjertet mitt med seg. Sorgen er så ubeskrivelig vond, sier moren Ramona Lind.

Charlie Dan Lind (22) lå i koma siden ulykken 7. januar 2019. Etter over to måneder på UNN døde han 21. mars 2019. FOTO: PRIVAT 

Sortland

Ramona Lind har våket over sønnen på UNN siden ulykken på E8 7. januar, der et vogntog kom over i 22-åringens kjørebane.

I forrige uke gikk rettssaken mot den 56 år gamle trailersjåføren fra Litauen som var tiltalt for uaktsom kjøring samt for betydelig kroppsskade på en annen person.

Torsdag ble han dømt til 90 dagers fengsel, og utestengt fra å kjøre i Norge de neste tre årene.

Kort tid før rettssaken fikk Ramona beskjed om at sønnen aldri kommer til å våkne igjen.

I dag døde Charlie Dan Lind på sykehuset. Han var aldri bevisst etter at han ble lagt i koma som følge av de livstruende skadene han pådro seg.

Ramona Lind i retten: – Charlie kommer aldri til å våkne igjen 


DØDE: Charlie Dan Lind døde 21. mars 2019 som følge av skadene han pådro seg etter ulykken på E8. Her sammen med moren Ramona Lind på skøytetur for et par år siden.                       (Foto: Privat)

DØDE: Charlie Dan Lind døde 21. mars 2019 som følge av skadene han pådro seg etter ulykken på E8. Her sammen med moren Ramona Lind på skøytetur for et par år siden.  FOTO: PRIVAT

– Tok en bit av hjertet mitt

– Charlie Dan døde i dag og tok en bit av hjertet mitt med seg. Sorgen er så ubeskrivelig vond, skriver Ramona i en sms til iTromsø torsdag ettermiddag.

Videre skriver hun:

– Tankene mine går til de handlingslammede politikerne og samferdselsministeren som i årevis har kjent til utfordringen vi har med vinterveier, og likevel valgt ikke å gjøre endringer som kunne forhindret denne ulykken. Vi får ønske hverandre hell og lykke til neste vinter. I dag min sønn, hvem blir den neste?

Trailersjåføren i E8-ulykken i retten: – Kanskje jeg burde ha ventet med å kjøre 

I retten fortalte Ramona om en livsglad og energisk ung mann, som studerte jus på tredje året i Tromsø, hadde flere verv og jobbet ved siden av studiene.

Da Charlie krasjet med det litauiske vogntoget, var han på vei tilbake til Tromsø og samboeren, etter endt juleferie hjemme på Sortland. Han snakket med stefaren på telefon da vogntogets henger smalt inn i bilen hans i en fart på 88 kilometer i timen.

Ronny og Ingvild kjørte bak Charlie Dan Lind (22) da han krasjet på E8: – Skjønte at det aldri kom til å gå bra 


I RETTEN: Ramona Lind har aldri vært på tinghuset i Tromsø før, og sier at hun alltid hadde tenkt at hennes første rettssak skulle vært å følge en sak Charlie hadde som nyutdannet jurist.                       (Foto: Ronald Johansen / iTromsø)

I RETTEN: Ramona Lind har aldri vært på tinghuset i Tromsø før, og sier at hun alltid hadde tenkt at hennes første rettssak skulle vært å følge en sak Charlie hadde som nyutdannet jurist.  FOTO: RONALD JOHANSEN / ITROMSØ

Kunne fått strengere straff om Charlie døde i ulykken

Tidligere har iTromsø skrevet en rekke artikler om utenlandske vogntog som passerer grensen til Norge uten at de blir stoppet i kontroll. Mange av de som kommer til Norge har ikke dekk som er egnet på norske vinterveier, eller kjører uten kjetting.

Sjåføren som krasjet med Charlie hadde ikke lagt på kjetting, og rapporten fra politiet viser at han hadde uegnede dekk på hengeren. Det var denne som traff Charlies bil.

Da dommen ble offentliggjort tidligere torsdag, sa Ramona følgende til iTromsø:

– Jeg opplever straffen som en hån mot livet til Charlie og har vondt for å forstå frikjennelsen om grov uaktsomhet etter å ha vært tilstede i rettssaken. Det forandrer likevel ikke noe for situasjon vår, men har heller ingen preventiv virkning for de som kommer etter.

Dersom Charlie hadde omkommet i ulykken, ville vogntogsjåføren ha blitt tiltalt etter straffelovens paragraf 281, som har en strafferamme på inntil seks års fengsel.