– Vi har fått innspill fra både næringslivet og Avinor om at det er ønskelig med en direkterute mellom Oslo og Skagen, sier salgs- og markedssjef i FlyViking, Kristine Jørstad Bock.

Hun forteller at partene har en god dialog og at innspillet er sendt videre til selskapets arbeidsutvalg.

Helårsrute

Jørstad Boch var på Stokmarknes sist onsdag i forbindelse med et møte i flyplassutvalget, der hun blant annet informerte om FlyVikings videre satsing og planer i Vesterålen og resten av landet. Hun presiserte at det ferske selskapet allerede har begynt å orientere rutetilbudet sitt stadig lenger sør.

– Vi vil satse mer på flyginger sørover, noe som primært handler om et større passasjergrunnlag, og jo lenger sør man kommer, jo mer differensiert er dette grunnlaget, sier Boch.

Direkteflyginger mellom Skagen og Oslo er altså en av rutene som er aktuelle. På spørsmål om det eventuelt kan være aktuelt å gjøre som Widerøe, der man først starter med sommerruter, svarer salgs- og markedssjefen.

– Det kommer an på belegget. Dersom det er belegg for å mikse mellom bedriftsreisende og fritidsreisende, sikter vi oss inn på en helårsrute. Og med den satsingen som nå gjøres i Vesterålen på vinterturisme, og med potensialet for næringsliv i regionen, ligger forholdene til rette, sier hun.

– Trenger ikke bli lenge til

Jørstad Boch trekker også paralleller til at det i Tromsø stadig går flere direktefly mellom Tromsø-Oslo, og hun håper det kan være marked for det i Vesterålen og sørover også.

– Det jobbes godt i Vesterålen, og vårt konsept er fleksibelt. Vi ønsker å tilrettelegge for flere ruter. Så gjenstår det å se når det eventuelt kan bli noe av en direkterute mellom Oslo og Skagen, men det trenger ikke bli veldig lenge til, understreker Jørstad Bock.

Inviterer tilbake

Lina Vibe i flyplassutvalget synes at planene som Jørstad Bock og FlyViking presenterte om selskapets ønsker og planer for Stokmarknes lufthavn, var svært spennende. Hun ønsker derfor å invitere salgs- og markedssjefen tilbake.

– Jeg vil invitere henne tilbake. Det vil være en gyllen mulighet for at vi kan bli mer orientert om hva de tenker i forbindelse med videre satsing i Vesterålen og særlig direkterute til Oslo. Ut fra det hun forteller, trenger vi en god kombinasjon av bedrifter og private. Det virker som om FlyViking har opparbeidet seg en god goodwill i Hadsel og Vesterålen, og den må vi ta vare på, slår Vibe fast.

– Vi trenger konkurransesituasjon når det gjelder pris, og da er det viktig å få næringslivet på banen, legger Vibe til.