Det opplyser Hadsel kommune i en pressemelding.

– Vi er glade for å kunne slippe denne nyheten, som for oss er en nøkkelsignering. Vi har en ambisjon om å tilby en energimiks som vil gjøre Stokmarknes Miljøhavn til aktørers foretrukne samarbeidspartner, og som styrker havna sin posisjon i landsdelen. Signeringen med NTE bringer oss et langt steg nærmere denne posisjonen, sier styreleder i Stokmarknes Miljøhavn, Roger Mosand.

NTE: Satsingsområde

Inge Forseth, administrerende direktør i NTE Energi AS, sier at hydrogen som drivstoff er et satsningsområde for dem.

– Vi tror dette vil bli et alternativ til fossilt drivstoff for maritim trafikk i framtida. For at dette skal bli et reelt alternativ, må det etableres et nettverk av hydrogenknutepunkt langs kysten, sier han.

Selskapet åpner høsten 2023 et pilotanlegg i Rørvik i Nærøysund, og planen er å etablere et fullskala-anlegg i Rørvik allerede i 2025. Det vil vi kunne forsyne alle typer fartøy og sluttbrukere i området med grønt hydrogen. Samlet er investeringene for å realisere dette prosjektet på mer enn 300 millioner kroner.

– Nå ønsker vi å undersøke mulighetene for en tilsvarende satsing ved Stokmarknes Miljøhavn. Dette kan bli en del av et større nettverk langs kysten, tilføyer Forseth.

Jørgen Henriksen i Hadsel kommune, Inge Forseth, adm.dir i NTE, Håvard Grøtan Nilsen, prosjektleder i NTE, Daniel Sowe, næringssjefi  Hadsel kommune, Zohreh Jalili, prodjektleder i NTE, Martin Schrøder, forreningsutvikler i NTE og  Benjamin Torvund i Hadsel kommune. Foto: Hadsel kommune

Hadsel: – Lagseier

Daniel Sowe, næringssjef i Hadsel kommune, sier at hvis dette skjer vil det bli en av de største investeringene som er gjort av kapital som kommer utenfra på mange tiår, med lokale ringvirkninger i anleggsfasen.

– Etableringer bidrar også til måloppnåelse i kommunens klima- og energiplan med grønnere skipsfart, sier han.

Sowe sier at erfaringene som kommunen gjorde i prosjektet Grønn Korridor peker på at hydrogen har sin rettmessige plass også i landtransporten, så vel som luftfart på sikt.

– Nærheten til Skagen er sentral i denne sammenhengen. Med dette legger vi til rette for å skape verdier lokalt knyttet til det grønne skiftet. Hydrogen er også et spennende bindeledd mellom eksisterende og ny virksomhet, og forsterker vår anledning til å utvikle sirkulære verdikjeder. En lagseier, mener han.

Foto: Hadsel kommune

Legger trykk på arbeidet

Etter signering av intensjonsavtalen, går NTE i gang med et forprosjekt. Hensikten med dette er å se nærmere på de tekniske og markedsmessige forutsetningene for en etablering.

– Vi må se hvordan en hydrogenfabrikk kan samspille i en sirkulærøkonomisk sammenheng. For eksempel hvordan biprodukter som spillvarme og oksygen som skapes i hydrogenproduksjonen kan brukes i andre industrielle prosesser i Stokmarknes Miljøhavn, sier Inge Forseth.

Det er mye som må gjøres før en eventuell investeringsbeslutning, og dette arbeidet vil ta noe tid.

– Vi mener at bruk av grønt Hydrogen i maritim sektor er en viktig del av løsningen. Derfor legger vi stort trykk på arbeidet, sier Forseth i NTE Energi.

– Viktig for kommunen

– Dette er en viktig avtale for Hadsel kommune, og for Vesterålen. Fremtida er grønn, og hydrogen er i så måte et viktig bidrag. Jeg er spent på fortsettelsen, det er mange dyktige personer involvert i dette. Nå bygges innholdet i Stokmarknes miljøhavn, stein for stein, avslutter ordfører Lena Arntzen