Konkurransen vil foregå fram til 1. september, der fire heldige vinnere av konkurransen vil bli trukket ut i forbindelse med kirkens jubileumshelg 6.–8. september.
I juryen sitter kirkeverge Kari Ann Olsen Lind, fotograf Bjørn Eide, fotograf Trym Ivar Bergsmo og redaktør i Vesteraalens Avis, Charlotte Lockert Jakobsen.
Fire årstider
– Vi opplever at mange har et forhold til kirka, og når man legger ut bilder av den, har folk en mening om den. Den har tilhørt folket i generasjoner, og det er mange som har hatt både bryllup, konfirmasjon og dåp i den, forteller kirkeverge Olsen Lind og utdyper:
– Derfor tenkte jeg at det kunne være artig med en fotokonkurranse i forbindelse med jubileet, med kirken gjennom fire årstider. Det forandrer seg jo hele tiden fra det grønneste grønne på våren, til høstens farger og vinterkledde landskap på vinteren. Vi håper å få inn mange flotte bidrag, påpeker hun, og fortsetter:
– Det er veldig fint å kunne arrangere det sammen med lokalavisen, og to flinke fotografer, tilføyer hun.
Konkurranse for alle
Fotograf Bjørn Eide i juryen er overbevist opp at dette er noe som kommer til å engasjere mange.
– Jeg tror det kan bli en vanskelig jobb for juryen å finne ut hvem som skal vinne, forteller Eide.
Redaktør i VA, Charlotte Lockert Jakobsen presiserer at dette er en konkurranse for alle.
– Du må ikke være en proff fotograf, og hvis du er litt usikker på om bildet er bra nok eller ikke, er det bare å sende det inn uansett, oppfordrer hun.
Hun forteller at lokalavisen VA, som er over 130 år gammel, og Hadsel kirke har fulgt hverandre historisk sett i svært mange år.
– Det er veldig artig for lokalavisen å kunne være med på et prosjekt som dette, der historie møter historie, legger hun til.
Kriterier
Bildene man deltar med kan enten være bilder man tar i løpet av året, eller det kan være bilder man har tatt tidligere som passer til konkurransens tema.
– Hvis noen har et veldig flott høstbilde som de har tatt for lenge siden, eller et nordlysbilde for eksempel, er det lov å sende det inn nå, for det er jo bare til felles glede, sier Olsen Lind.
Finner man et gammelt fotoalbum, og vil dele gamle bilder, er dette også fullt lov, opplyser juryen.
Kriteriet er at bildene skal være av kirken ute i naturen. Når man sender inn bildene, gir man samtidig rettighetene til bildene videre til Hadsel menighet.
– Tanken er at vi kanskje kan bruke bildene til noe i ettertid. Enten at vi stiller de ut, henger de opp, lager postkort eller kanskje noen vil kjøpe dem. Mulighetene er mange, forteller Olsen Lind videre.
Mange muligheter
– I mange settinger utenfor kirken kan det også være fint hvis det er noen folk med på bildene. Det kan være med å setter litt perspektiv på det, påpeker Eide.
– Er det bryllup eller slike ting, kan man se om det er mulig å ta bilder litt på avstand hvis man ikke har noen relasjon til dem, legger han til.
En viktig ting å huske på hvis man har mennesker med i bildet, er at man må få tillatelse av de som fotograferes for å kunne bruke bildet. Dette er fotografens ansvar.
Olsen Lind trekker også fram at det er mye aktivitet i kirken gjennom hele året som man kan utnytte.
– Kirken følger folk gjennom hele livet. Det kan være kjempeflott med et lykkelig bryllupspar, med en flott bil, eller folk i bunad. Det er egentlig bare opp til hva folk vil dele, utdyper hun.
Gode tips
For å gi noen gode verktøy for hva som er lurt å tenke på når man skal ta et godt bilde, gir de to fotografene i juryen sine beste tips om hva man bør være oppmerksom på.
– Det ene er lyset. Det å være oppmerksom på hvilket lys det er og hvor det kommer fra. Kommer lyset mot deg, blir kirken som en silhuett, og da blir den mørk. Kommer lyset bak deg, for eksempel sollys, vil det bli ganske opplyst, men samtidig ganske flatt, for du får ingen skyggeside, forteller Bergsmo og utdyper:
– Får du sola inn fra én side, får du én side som er opplyst, og én side som er i skyggen. Det vil gi litt mer volum på kirken og gi følelsen av at det er et bygg. Det er ikke alltid det er sollys, men tenk likevel på hvor lyset kommer fra, tipser han.
Plassering i forhold til kirken trekker han også fram.
– Prøv å varier litt. Noen ganger kan det være fint å gå langt unna, å se kirken liten i det store landskapet. Andre ganger kan det være fint å dra kirken inntil deg i en telelinse, at du zoomer den inn.
Hans siste tips handler om å utnytte årstiden.
– Er det høst, prøv å få med høstfargene. Er det sommer, prøv å få med sommerfargene, og prøv å fyll forgrunnen med den årstiden vi har.
Kreativitet
Eide trekker fram kreativitet som sitt beste tips.
– Vær kreativ og tenk nytt. Det gylne snitt kan også være lurt å ha i bakhode. Er man usikker på hva det er kan man gjøre et googlesøk. Da vil man få opp plansjer over hvordan et bilde bør bygges opp, tipser Eide.
– Det er bare å oppfordre folk til å tenke hva som kan være fint og bare prøve seg fram. Det er ofte bare prøvingen det står på, legger han til.
Kirken som fotomotiv
– Hva tenker dere fotografer om kirken som fotoobjekt?
– Den er et fantastisk fotoobjekt. Utformingen og hvor den ligger gjør den fantastisk uansett hvilken side man ser den fra, forteller Eide.
Det å skulle ta bilde av et bygg i forhold til for eksempel en person er noe Eide ser flere fordeler med.
– Du har jo litt bedre tid på deg når du tar bilde av en kirke. Da er det kun lyset og naturen rundt som endrer seg, så jeg vil si at det er langt enklere enn å fotografere personer, legger han til.
Bergsmo er også enig i at Hadsel kirke er et fantastisk fotoobjekt.
– Jeg har fotografert den masse, og har den med i flere bøker. Jeg er døpt i Hadsel kirke, og har et nært forhold til den. Jeg gleder meg til å se resultatene fra konkurransen, det skal bli veldig gøy, forteller han.
Dommernes vektlegging
Når de fire jurymedlemmene skal plukke ut fire vinnere fra de fire forskjellige årstidene, har de ulike ting de vektlegger.
For Eides del trekker han fram kreativitet som et viktig stikkord for vektleggingen.
– Utformingen av bilde, og hvordan bildet er komponert kommer jeg til å se på. Jeg syns det er artig med folk, litt på avstand. Det trenger ikke være noe must, men å se at kirken er i bruk syns jeg er veldig positivt, forteller Eide.
For Lockert Jakobsen er det viktig at bildene har et uttrykk og en sjel.
– Om et bilde ikke er perfekt komponert, kan det likevel ha et uttrykk som berører deg, og det syns jeg er spennende. Selv om bildene kanskje ikke har det gylne snitt og er teknisk perfekt, kan det likevel gi deg noe hvis uttrykket stemmer, utdyper hun.
Olsen Lind setter sin lit til ekspertisen.
– Jeg er kjempeglad for at både Trym og Bjørn sa ja med en gang, og at Charlotte ville være med på dette. Det setter jeg stor pris på. Det viser at folk engasjerer seg. Så jeg håper at alle andre gjør det samme og sender inn bilder, slik at vi kan glede oss i lag over dette jubileet, sier hun engasjert.
Komposisjonen i bildet er noe Bergsmo vektlegger.
– Jeg kommer til å se på hvordan man klarer å løfte fram kirka og at det er den vi ser og som er hovedmotivet. Slik at den ikke forsvinner i skog og alt annet rundt.
– Det tekniske vil også være litt viktig. At det ikke er uskarpt, hvis det ikke er meningen da, og at fargene ser troverdige ut, avslutter han.