“Arctic Race of Norway” setter Norge på kartet på en ny og spennende måte og gir Norge som reisemål en enorm synlighet. Det mener reiselivsdirektøren i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin og Nærings- og handelsminister Trond Giske.

Etter intens lobbyvirksomhet er gladmeldingen endelig kommet. Arctic Race of Norway, det internasjonale sykkeletapperittet går av stabelen 8.-11. august 2013 i Nord-Norge, etter at norske  nøkkelpartnere er gått sammen om å støtte arrangementet. VOL har fra Arctic Race of Norway flere ganger fått bekreftet at det er høyaktuelt å legge en eller flere etapper til regionen.

- Enorm markedsføringsverdi

Visitnorway er en av samarbeidspartnerne til det nye norske rittet. – Vi sponser ikke arrangementet, men vil være synlig på ulike flater og i aktiviteter knyttet til sykkelrittet, forklarer reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

- Arctic Race of Norway blir et fantastisk utstillingsvindu for Norge som reisemål og da er det viktig å synliggjøre Norges største reiselivsportal Visitnorway, slik at seere og tilskuere kan finne mer informasjon om Norge, sier Tuftin. Han tror sykkelrittet kan ha en enorm markedsføringsverdi for Norge.

154 land vil sende

Sykkelrittet samarbeider med Europas største arrangementsselskap; Amaury Sports Organisation (ASO) som arrangerer sykkelklassikerne som “Tour de France”, Spania rundt og en rekke andre store sykkelarrangement i verden. ASO har avtaler med 200 TV-selskaper i 190 land. Allerede har 26 TV selskaper fra 154 land avtalt sendinger fra det norske sykkelrittet. TV 2 vil vise sendinger fra sykkelrittet til norske seere.

- Arctic Race of Norway er en god profileringsmulighet for Norge som reisemål. Samarbeidet med ASO muliggjør TV-sendinger med profilering av idrett, natur, kultur, reiseliv og øvrig næringsliv. Rittet vil vise både landskapet, de lokale stedene, folkefesten og den norske kulturen. Vi vil vise at den norske kysten i tillegg til vakkert landskap også har et yrende folkeliv og en spennende kultur, sier Nærings - og handelsminister Trond Giske.

-Jeg er glad for at Arctic Race of Norway blir en realitet, og at Innovasjon Norge har valgt å inngå i et samarbeid med Arctic Race, avslutter Giske

Satser på sykkelturisme

Innovasjon Norge satser i økt grad på sykling i markedsføringen av Norge fremover.-Vi ser at sykling er en populær sport i mange av våre prioriterte markeder og mye tyder på at sykkelturisme er i vekst. Også i Norge har sykling blitt en populær sport og mange destinasjoner har investert store beløp for å tilrettelegge for sykling. Vi ser et behov for i større grad fokusere på sykling og mulighetene vi har til dette i Norge. Som en del av dette prosjektet vil Arctic Race of Norway være svært profilerende både for Norge som reisemål og sykkelmulighetene her til lands, sier Tuftin.

- Sykkelsporten opplever en boom internasjonalt, og Norge er definitivt i front av denne utviklingen. Sykkelsporten i Norge har hatt en enorm vekst: seertallene for sykkelritt på TV har nådd rekordnivå og både antall sykkelentusiaster og amatørsyklister har skutt i været. Samtidig kan Norge skilte med en av verdens desidert vakreste kystlinjer, noe som er ideelt for arrangementet av et spektakulært sykkelritt, sier Knut Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.

En folkefest

Sammen håper Arctic Race of Norway og samarbeidspartnere å skape en folkefest med aktiviteter og underholdning for tilskuere og tilreisende.  Anerkjente kunstnere inviteres til å lage kunstverk, forestillinger eller skulpturer som viser møter mellom kunst og idrett. Hvert arrangørsted har også mulighet til å tilby festarrangementer med konserter som ramme for folkefesten.

- Vi håper dette kan skape litt av det den samme stemningen og folkefesten man så under Ski-VM i Oslo og da hurtigruten minutt for minutt ble vist på TV, sier Tuftin.