- Arctic Race of Norway blir et fantastisk utstillingsvindu for Norge som reisemål, mener reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Det kommende sykkelrittet samarbeider med en av Europas største sportsarrangører; Amaury Sports Organisation (ASO), som arrangerer “Tour de France” og en rekke andre store sykkelarrangementer i verden. ASO har avtaler med 200 TV-selskaper i 190 land. Allerede har 26 TV-selskaper fra 154 land avtalt sendinger fra det norske sykkelrittet. TV 2 vil vise sykkelrittet til norske TV-seere.

Spennende kultur

- Arctic Race of Norway er en enorm profileringsmulighet for Nord-Norge og Norge som reisemål. Samarbeidet med ASO muliggjør TV-sendinger med profilering av idrett, natur, kultur, reiseliv og øvrig næringsliv, uttaler Tuftin i ei pressemelding.

- Rittet vil vise både landskapet, de lokale stedene, folkefesten og den norske kulturen. Vi ønsker å vise at den norske kysten, i tillegg til vakkert landskap også har et yrende folkeliv og en spennende kultur, fortsetter Tuftin.

Positivt for norsk reiseliv

Arctic Race of Norway har gjort beregninger som tilsier at sykkelrittet vil gi en samlet regional effekt i 2013 på 117 millioner kroner. I 2016 estimeres den økonomiske effekten av arrangementet til 333 millioner kroner basert på estimerte inntekter som en forventer at arrangementet vil skape, går det fram av pressemeldinga.

- Vi tror dette rittet vil gi Norge og Nord-Norge en økt turismeomsetning, men også en god synlighet som en attraktiv sykkel- og feriedestinasjon. Vi venter i spenning på å se resultatene av dette rittet, avslutter Tuftin.