Torsdag kveld ble det holdt folkemøte i Hurtigrutens Hus. Kommunen har nettopp lansert en ny hjemmeside.

Forskjellige sektorer

Kommunen er i gang med et forprosjekt for «Døgnåpen Hadsel kommune», der kommunen vil digitalisere og gjøre tjenester lettere for innbyggerne. Kommunen inviterte til folkemøte for å få innspill fra innbyggerne og næringslivet.

Kommunen har også opprettet en Facebook-gruppe for å holde en dialog med innbyggerne.

Innbyggere fra forskjellige sektorer hadde møtt opp, og kom med innspill på konkrete saker de ønsker å ha digitalisert. Stein Schultz var en av de oppmøtte. Han jobber i byggesektoren, og bruker til vanlig en tjeneste som heter byggservice.

- Her kan man fylle ut på skjermen og sende det inn digitalt. Det er en god del som kunne vært bedre, men den funker greit.

Videre kom det opp ønsker om å gjøre søking av omsorgsplasser, hjemmetjeneste og dagplasser digitalt, slik som søknader om barnehageplasser er i dag.

Meldingsbok

Det kom også tilbakemelding fra foreldre, som kunne tenkt seg en digital meldingsbok, der en kan digitalt gi beskjed om barnet er sykt allerede på kvelden.

- Vi har fått mange gode innspill under folkemøtet. Disse vil vi ta til etterretning når vi skal jobbe videre med forprosjektet, sa prosjektansvarlig Espen Gundersen.

Forprosjektet skal evalueres, og en skal se på om man skal gjøre det til et hovedprosjekt. Gundersen gikk langt i å hevde at det vil bli aktuelt å fortsette med prosjektet. Dersom dette blir et hovedprosjekt skal det utføres i løpet av 2016 og 2017.