Foreningen til handelsstanden ønsker en tydeligere identitet for byen.

De foreslo nylig at Stokmarknes skal bygges opp som «Hurtigrutebyen».

– Det er et fantastisk forslag, og vi i Hurtigruta er veldig positive til det. Stokmarknes er jo fødestedet til hurtigruta, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

– Dersom byen markedsføres som Hurtigrutebyen, vil dere gjøre noe annerledes?

– Det er for tidlig å si noe om, men jeg synes det er en god idé. Stokmarknes er fødebyen til hurtigruta, som snart har gått langs norgeskysten i 125 år. Sånn sett kan man bruke historien i videreutvikling av byen og vinne på det innen turisme, sier Skjeldam.

Bakgrunn: Kan bli «Hurtigrutebyen»

– Troverdig

Reklamemannen Svein Spjelkavik, som jobber i God Strek AS på Andenes, synes også at dette er en god idé.

– Når man skal kalle et sted for noe, og bruke det som et slags slagord, er det viktig at det oppleves slik at folk forstår det. Eksempler på det er Blåbyen (Sortland) og Tigerstaden (Oslo). Jeg tror at Hurtigrutebyen er forståelig med dens historie, Hurtigrutens Hus og MS Finnmarken.

– Merkevaren har en troverdighet, og jeg tror ikke det vil være vanskelig å innarbeide et slikt begrep. Det faller naturlig, og jeg tror folk allerede forbinder Stokmarknes med Hurtigrutebyen.

Spjelkavik mener at det viktigste for Stokmarknes, som andre plasser, er at man bygger opp omdømmet sitt.

– Det må oppleves som et positivt sted med bra folk. Jeg forbinder byen med veldig mange positive kulturopplevelser og flotte folk. Man må ta vare på hverandre, og være et sted som kobles mot et bra inkluderende samfunn, der flotte folk fra hele verden bor. Det er mye viktigere enn alle slags merkelapper.

Les også: Kommunen bør gjøre mer for handelsstanden

– Spennende

Caroline Meier i Deadline Media på Sortland vant nylig Nordnorsk kommunikasjonspris.

Hun er tent på tanken.

– Dette er veldig spennende. Jeg synes det er en veldig fin idé når man har så mye historie rundt dette.

Men omdømmearbeid krever arbeid.

– Stokmarknes har allerede forankringen på plass. For å få ideen realisert må ikke bare reiselivet, men også næringslivet og folket selv jobbe aktivt.

Hun mener at det er viktig å spille videre på merkevaren.

– Når man skal jobbe med konseptet, må det være forankret i hendelser som skjer, slik at folk som kommer innom, forstår det. Næringslivet må si at de hører til i hurtigrutens by, men også kommunen må ta stor del i dette.

Les også: Frir til kundene

– Langvarig arbeid

Hun foreslår også at man etterhvert kan lage ting som eksempelvis «Hurtigruta lekeland».

– Å jobbe med omdømme er en stor jobb som aldri tar slutt. Det holder ikke bare å lage en logo og en brosjyre. Man må sette av ressurser til å jobbe med dette kontinuerlig over tid og ikke slippe ballen.

– Derfor er pressestrategi viktig, slik at folk får lese om det via media og høre om det via venners venner, legger Meier til.

Hurtigrutedagan

– Vi har en unik kjempemulighet på Stokmarknes, med en lang historie om Hurtigruta. Det er et genuint varemerke. Vi har et ubenyttet potensial i hurtigruta. Vi har mer å bygge på, og jeg håper at en drar noe i gang, sier sjef på Trykkmann, Rolf-Ivan Iversen.

Han er enig i at man må jobbe med arrangementer rundt merket.

Iversen vil ha tilbake Hurtigrutedagan, som ble arrangert for noen år siden.

– Vi kan tilby en uke med kystopplevelser med maritime innslag. I tillegg kan vi skape skikkelig markedsstemning med lokal mat og konserter og knytte det til faglig innhold med foredrag og seminarer.

– Må involvere folk

Iversen sier også at de kan få Hurtigruta til å delta og involvere skolene.

– Det er en sentral bit at folk blir involvert. Dersom dette blir et årlig arrangement, kan det dermed bli noe folk ser frem til og snakker om. For at varemerket skal ha en varighet, mener Iversen at man må jobbe det inn som et konsept.

– Vi får 90 prosent gratis, nå må vi bare jobbe med de ti siste prosentene. Byen må bruke det aktivt. Jeg brenner veldig for merkevarebygginga, sier Iversen.

Han peker på Narvik som har utnyttet sin historie om jernbane og rallare til det fulle under vinterfestuka.

– I en hel uke er folk feststemt med handel, musikk, seminarer og forestillinger. Det samme tenker jeg vi kan gjøre på Stokmarknes.

Les også: I høst åpnet butikken Markedsbrygga friluftsliv

Spille på særpreg

Hans Geelmuyden er blant dem med lengst erfaring ifra PR- og reklamebransjen i Norge. Han tror på ideen om «Hurtigrutebyen».

– Det er ekstremt sentralt når man har et hurtigruteanløp, for det er det få som har, sier Geelmuyden.

Han er sjef og styreleder i Geelmuyden Kiese Gruppen.

Med tanke på byens historie rundt Hurtigruta mener Geelmuyden at å fronte byen som Hurtigrutebyen, er riktig strategi.

– Dette er en god idé, og man skal alltid markedsføre seg med noe som har særpreg og knapphetsfaktor, sier han til VA.