Det sier regionkontorleder i Norges Handikapforbund Nord-Norge (NHF NN), Lizett Ulrika Skottestad. Tirsdag var hun på besøk i kommunesenteret og besøkte et tilfeldig utvalg av allmennrettede virksomheter, både forretninger, offentlige bygninger og helseforetak.

- Hadsel kommer dårlig ut, men utmerker seg ikke. Av 40 kontrollerte virksomheter holder bare tre mål. Det viser hvor dårlig stelt det er over hele landsdelen, sier Skottestad.

Målet er at folk skal komme frem på egenhånd uten behov for bistand.

- En kant kan for eksempel være maksimalt 2,5 centimeter og åpningstrykket på en dør skal ikke være mer enn 2 kilo. Vi oppfordrer til å begynne i det små. Det er mange som har kanter som kan jevnes ut og dører som kan gjøres lettere å åpne. Det er en menneskerett å få delta i samfunnet, påpeker Skottestad.

Berører mange

Hun har de siste par årene reist rundt i hele landsdelen og kartlagt tilgjengelighet og avvik i forhold til lovverket. Drøyt 20 kommuner har hatt besøk siden 2010, og regionkontorlederen medgir at hun har sett og hørt mye rart på veien.

- Det er viktig å være klar over at dette ikke bare gjelder dem som er avhengige av rullestol. Det finnes mange som er hørselshemmede, svaksynte, bevegelseshemmede, allergikere og mange eldre. Også småbarnsforeldre med barnevogner støter på unødige hindringer i det offentlige rom.

Uvitenhet

Hun sier et av formålene med å reise rundt og kartlegge tilgjengeligheten er å øke kunnskapen om hvilke lover og regler som gjelder.

- Et problem er at veldig få kjenner til loven. Et kjent fenomen er at leietakere henviser til huseier, som er underlagt Plan- og bygningsloven. Men alle som driver allmennrettet virksomhet er i følge Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven forpliktet til å sørge for at alle kommer seg inn.

Bykuben, Prix og Rema er de eneste som får «godkjentstempel» hos den omreisende kontrolløren fra NHF NN.

Investering

Hun påpeker at det handler om fremtiden, og at man bør fokusere på det som er positivt, ikke bare at det dreier seg om store kostnader for å legge til rette.

- Det er en investering for å kunne motta flere kunder. Å være tilgjengelig for alle er et konkurransefortrinn man kan bruke i markedsføringen, reklamere for at man har tilbud til alle. Huseiere kan oppnå høyere pris på grunn av bedre kvalitet på bygningen og meglere kan bruke dette i markedsføring ved salg av næringseiendommer.

For lang, bratt og smal

- Her i Hadsel er første gang jeg har vært i en bank der det ikke er lagt til rette i henhold til regelverket, sier hun. Hun sikter til Sparebanken Nord-Norges lokaler på Stokmarknes.

- Rampen ute for smal og reposet foran døra er for lite og svingvinkelen blir for skarp. Rampen er bare 80 centimeter bred, men skal være 90, påpeker hun.

Før hun legger til at det inne i lokalene er bedre. - Her var det for eksempel handikaptoalett og ellers lett tilgjengelig. Banksjef Kjell Jørstad var ikke tilgjengelig for kommentar før VA gikk i trykken onsdag ettermiddag.

Heis ute av drift

I andre etasje i samme bygg holder Økonor til. Selv om bygget har heis, brukes den ikke.

- Jeg fikk oppgitt at dette var for å spare vedlikeholdskostnader, noe som i tilfelle er et klart brudd på lovverket, påpeker Skottestad.

Kontorleder Rune Johansen Bjørk sier han ikke kjenner alle detaljer i lovverket, men er klar på at heisen umiddelbart vil bli satt i drift dersom det blir påkrevd.

- Per i dag har vi ingen ansatte, og så vidt meg bekjent ingen kunder, som er avhengig av heis. Men dersom dette skulle endre seg, vil vi selvsagt sette heisen i gang med det samme.

- Viktig fokus

Lederen i kommunens råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne, Kate Adolfsen-Trabelsi, er glad for at handikapforbundet kommer til Hadsel og setter fokus på problemstillingen.

- Vi er på en måte i en opplæringsfase. Hele sentrum er et problem, og sammen må politikere, næringsdrivende og folk generelt være med å bestemme hvordan vi skal få et universelt utformet sentrum i fremtiden.

Sier Adolfsen-Trabelsi, og understreker at hun opplever en positiv holdning og vilje til samarbeid i kommunens administrasjon.

- Sterk vilje til å gjøre noe

Tirsdag ettermiddag ble funnene til NHF NN presentert i et dialogmøte blant annet kommunens politikere var invitert til.

I etterkant av kartleggingen av tilgjengeligheten presenterte regionkontorleder Lizett Ulrika Skottestad sine funn i et åpent møte. Hun var tilfreds med utfallet.

- Det var veldig godt oppmøte tatt i betraktning kommunens beskjedne størrelse. Det er positivt. Toni Gjessing holdt et innlegg på vegne av næringsforeningen, mens Hans Christian Haakonsen representerte Hadsel kommunes tekniske avdeling. Deretter ble det debatt, og jeg registrerte at det ble ytret en sterk vilje til å gjøre noe med problemene. Og da er vår hensikt oppnådd, vi har bidratt til en form for oppvåkning om hvordan det står til. Det viktigste for oss er at det er en menneskerett å delta i samfunnet på like vilkår. Gjennom fysiske barrierer utestenges, og diskrimineres, store grupper i befolkningen, oppsummerte Skottestad.

- Det er viktig å informere om situasjonen i kommunen, om loven, fordeler og fremme et samarbeid mellom kommune, næringslov og kommunalt råd.