Kompisene og kollegene Tony Lehto, Jørn Albrigtsen og Tor Kåre Nilsen er selv ferske vannskuterkjørere, men nå har de startet Vesterålens eneste utleie av de populære skuterne.

– Jørn og Tony kjøpte vannskutere på impuls for halvannen måned siden. Det tok ikke lang tid før vi tente på ideen om å starte utleie, sier Lehto.

– De så hvor artig det var. Jeg kunne ikke være noe dårligere og kjøpte en like etterpå, supplerer Nilsen, som også har med seg datteren Veronika i prosjektet. Videre ble Albrigtsens samboer Monica Davidsen bitt av basillen og bidrar i utleiefirmaet.

Kun som hobby

De er alle i full jobb og understreker at utleiefirmaet kun er et sideprosjekt og ingen storsatsing.

– Dette er kun på hobbybasis, men vi håper å få innpass og tilby utleie på ulike arrangement.

Vi har vært i dialog med Ul Fram Innlandet, som arrangerer Årets sjøslag på Hennes til helgen. De er positive til at vi kan leie ut under arrangementet, sier Lehto.

– Vi ønsker også å komme i kontakt med Fæsterålen for å tilby utleie under festivalen. Det hadde også vært fint å ha utleie fra Torghuken enkelte dager, det hadde blitt et trekkplaster på torget, legger han til.

Ifølge dem er det ingen andre enn dem som tilbyr utleie av vannskutere i Vesterålen, og nærmeste utleier holder til i Kongsvik i Tjeldsund. De har til nå kun markedsført seg på Facebook og deres nye hjemmeside blabyenwatersport.com.

– Vi har allerede leid ut til flere, og vi tror interessen bare vil øke når folk blir oppmerksomme på at vi eksisterer.

Dyre leketøy

De tre utleierne har base ved Kvalsaukan bru ved starten av Hognfjord.

– Vi har jobbet på dugnad for å ruste opp plassen her. Vi ser for oss å sette opp benker og ha grilling her. Det er mange muligheter til å gjøre dette til en fin plass for både voksne og barn, sier Lehto.

Gjengen fikk nylig registrert foretaket i Brønnøysundregisteret, under navnet Blåbyen Vannsport.

– Vi skulle egentlig drive både vannskuter- og båtutleie. Men vi hadde ingen båter å leie ut, så da droppet vi den delen, ler de.

De har i skrivende stund fire vannskutere. Hver av dem har en kraft på 90 hestekrefter, og hver av dem har plass til to til tre personer. Siden de tross alt skal drive med vannsport, har de også kjøpt inn tilleggsleker som vannski, ringer og knebrett. I tillegg tilbyr de våtdrakter og redningsvester. En vannskuter koster i overkant av 100.000 kroner inklusiv henger, og gjengen har investert over 500.000 kroner i skutere og utstyr.

– Vannskutere har blitt en del billigere, og mange privatpersoner i Vesterålen har kjøpt seg en. Men det er fortsatt en betydelig investering for folk, så vi tror det er et marked for utleie, sier Lehto og Nilsen.

Regelendring

Etter at det fra høsten 2013 ble lovlig å kjøre vannskuter igjen i Norge, har salget tatt av i Kyst-Norge. Regjeringen foreslo i vår å fjerne den såkalte vannskuterforskriften. Vannskutere har hatt et helt eget regelverk med og fra sommeren 2017 kan trolig vannskutere brukes på lik linje med andre fritidsbåter.

Forslaget om å avvikle hele regelverket skal sendes på høring og vil trolig tre i kraft fra neste sommer.

– Nå er det slik at vannskutere skal behandles på samme måte som alle andre motoriserte fartøy på sjøen. Det er en løsing jeg tror er veldig god, og som alle lett kan ta hensyn til, sa stortingsrepresentant Svein Harberg i Høyre til NRK da forslaget ble kjent.

Kritisk

Miljødirektoratet har flere ganger uttalt seg kritiske til at mange vannskutereier ikke overholder de nåværende reglene. De ser flere utfordringer med at det blir flere skutere på sjøen.

– Skroget på vannskutere er bygd slik at de kan kjøres på grunne farvann, hvor motorbåter ikke kommer fram. Skuterne kan også holde høyere fart i grunne områder som er viktige for mange arter, spesielt sjøfugl. Vannskuterne har dessuten egenskaper som gjør det mulig å manøvrere dem på en måte som innbyr til mer uforutsigbar kjøring, med hurtig akselerasjon, krappe vendinger og hopp, advarte direktoratet, som også mener vannskuterne har egenskaper som gjør det mulig å manøvrere dem på en måte som innbyr til mer uforutsigbar kjøring, med hurtig akselerasjon, krappe vendinger og hopp.

– Nye vannskutere støyer nødvendigvis ikke mer enn småbåter, men måten skuterne gjerne kjøres på gir et lydbilde som oppleves som spesielt bråkete og forstyrrende i områder som ofte benyttes intensivt til båtliv, bading og annet friluftsliv.

– Flere er kritiske til en slik leking på sjøen?

– Vi har bare fått positive tilbakemeldinger, hevder Lehto.

– Skuterne bråker egentlig ikke mye, og vi respekterer nattero og kjører ikke mellom klokka 23 og 7. Vi er også opptatt av sikkerhet. Det skal mye til før skuterne velter. De er stødige, men man må vise alminnelig sjøvett.

Adrenalin

SortlandsAvisas utsendte journalist fikk selv prøve vannskuter for første gang.

– Du må prøve for å se hvor artig det er, Tor Kåre Nilsen.

Etter å ha fått på seg våtdrakt og redningsvest gir Veronika Ellingsen Nilsen en kort innføring, før det er klart for å innta Hognfjord. Adrenalinet pumper når vannskuteren suser i toppfarten 42 knop, nærmere 80 km/t, under brua og bortover fjorden med vind i håret og spektakulær natur på begge sider. En kan med andre ord forstå at stadig flere fascineres av denne vannsporten.

Kjøring med vannskuter

• På sjøen må vannskuterne holde seg minst 400 meter fra land. I vassdrag, inkludert innsjøer, må avstanden være minimum 500 meter.

• Avstanden gjelder ut fra fastland samt holmer, øyer og skjær som er større enn 200 kvadratmeter.

• Det er også forbudt med kjøring i verneområder, og i en buffer på 400/500 meter ut fra disse, samt på vann mindre enn 2 kvadratkilometer.

• Det er tillatt å kjøre korteste vei ut til områder der kjøring er lovlig, men maksimalt i 5 knop.

• Det er ikke tillatt å gjøre unna slike transportetapper i verneområder, elvestrekninger og innenfor badebøyer i oppmerket område.

Kilde: Miljødirektoratet/NRK