En langvarig strid nærmer seg dermed «finalerunden».

Det har vært mest støy om masseuttaket i Brattåsen, som drives av Hadsel Maskin på Opplysningsvesenets fonds eiendom.

Rådmann Ola Morten Teigen skriver at er forpliktet til å følge politiske vedtak. Han viser til at kommuneplanens arealdel ble vedtatt i juni 2014.

Les også: Feite klagebunker for Brattåsen

Loven

– Størsteparten av tiltaket er i samsvar med formålsområde M4, fremtidig masseuttak i Brattåsen. For de deler av tiltaket som er utenfor formålsområdet må kommunestyret dispensere fra planen, skriver rådmannen.

Han sier at han oppfatter saken som kompleks og konfliktfylt, noe innspillene vitner om.

– Her varsles blant annet om søksmål og erstatning dersom kommunen ikke oppfyller enkeltes ønsker. Uansett utfall vil noen hevde at de rammes, og saken kan derfor medføre et etterspill, skriver Teigen.

Les også: – Hvem avtalte hva, hvor og når om Brattåsen?

Vurdere

Han mener politikerne selv må vurdere saken.

– Rådmannen søker å holde seg innenfor formelle rammer som lover, overordnede føringer og faglighet - og det er innenfor dette vurderingen gjøres. Det politiske nivå kan i tillegg vurdere om et tiltak er politisk ønsket, er passende, er noe vi kan leve med, påpeker Teigen.

Les også: – Skadelig støy i Hadselhamn

Resonnement

Rådmannen peker på at Brattåsen-uttaket i hovedsak ligger innenfor det området som er satt av til massettak. Det området som ligger utenfor, vil han gi dispensasjon for.

Han peker på at Arbeidstilsynet og Direktoratet for mineralforvaltning har vært på inspeksjon. Disse er fornøyd med utviklingen.

Teigen peker videre på at det er Hadsel Maskin som har utredningsplikten, men i tillegg har kommunen gjennomført en tilleggsutredning, en helsekonsekvensutredning. Hadsel har dessuten behov for lokale masser.

– En god del av innspillene refererer til hvordan det var før. Hadsel maskin AS viser oppriktig interesse i å drive et masseuttak innenfor lover og regler. De har investert betydelige beløp på å få det til: Utstyr er CE-merket, to av firmaets ansatte har tatt bergfaglig utdannelse, firmaet har utarbeidet en miljøplan som viser hvilke pilarer virksomheten skal drives etter, skriver Teigen i sin anbefaling.

Les også: Hadsel Maskin får ros

Bergvik

Også masseuttaket i Bergvik bør utvides foreslår rådmannen. Det er knyttet betingelser til begge masseuttak, blant annet om støy og varsling av sprengning.

For Bergvik-vedtaket er det knyttet noen flere betingelser enn i Brattåsen-saken, men begge vedtak er nokså omfattende.

Les også: – Vi vil kreve en folkehelseutredning

Rådmannens Brattåsen-forslag:

1. Kommunestyret dispenserer fra kommuneplanens arealdel for de områder for masseuttak som faller innenfor LNFR-området.

2. Tiltaket skal ikke størst mulig grad ikke være til hinder eller ulempe for allmenn ferdsel eller utøvelse av friluftsliv.

3. Naboer skal varsles når sprengninger skal finne sted. I tillegg skal de varsles når masseuttaket må driftes på lørdager.

4. I planbeskrivelsens kapittel om «gjeldende planstatus og overordnede retningslinjer» er det vist til fylkesplanen kapittel 8. De regionale planene «Klimautfordringer i Nordland» og «Plan for vannforvaltning i vannregion Nordland og Jan Mayen» skal også legges til grunn.

5. Driftskonsesjon skal godkjennes av Direktoratet for mineralforvaltning før uttak i henhold til ny reguleringsplan gjøres.

6. Ved endret driftsmønster må det dokumenteres at gjeldende støygrenser i forurensningsforskriften overholdes. Dokumentasjon sendes kommunen.

7. Støysonene skal angis som hensynssone i planen, jf. plan - og bygningsloven §11- 8.