Jeg, lærer ved Alsvåg barne- og ungdomsskole, har mottatt mye positiv respons på tidligere innlegg mot kommunestyrets vedtak i om skolestrukturen i Øksnes. Tidligere elever har også engasjert seg for samme synspunkt: hvorfor legge ned en høyst velfungerende skole?

Jørn Martinussen, kommunestyrerepresentant i Øksnes, har et innlegg på vol.no fra 15.11. Det som berører kommunestyrets tilfeldige saksbehandling skal jeg ikke diskutere, det får andre som føler seg overkjørte gjøre.

I andre del av Martinussens innlegg, viser han til en forskningsrapport som viser skoleresultater for elever som flytter fra mindre til større skoler. «Avhandlingens hovedarbeid studerer hvordan nedleggelse av små skoler i distriktene påvirker de akademiske prestasjonene til elevene som berøres». Er ikke begge skolene i Øksnes «små skoler i distriktet»?

Undersøkelsen viser at elevene ikke får noen svakere karakterer etter flytting. Men dette har til nå heller ikke vært et argument i debatten. For ungdommen i Alsvåg er det ikke noe «krise» å bli overflyttet til Myre.

Argumentene for å beholde ungdomstrinnet i Alsvåg ligger på et annet nivå:                      Dette er ikke en diskusjon om distriktspolitikk, dette er et innlegg for å beholde et godt oppvekstmiljø. Hvorfor legge ned noe som fungerer så godt, som overoppfyller kommunens plan for sykefravær og skoleresultater.

Men også trivsel, mobbeprogram, samarbeide skole/foreldre, en skole som får alle avgangselevene på en rundreise i europeisk historie til Krakow og Berlin, Auschwitz og Sachsenhaussen. Hvorfor legge ned en skole med et nærmiljø som kan være alle skolers drøm, som har aktivt samarbeide med lokalt næringsliv, som er et samlingspunkt og for store, små og foreldre.

Hvorfor er det så god løsning at alle skal kjøre buss, med den bussruta som er i dag blir det 1 time pr dag for hver elev. Til Alsvåg skole vil alle komme seg til og fra på egen kraft. Hvilken langtidsplanlegging er det at når ny barnehage står ferdig og gang og sykkelveien når fram til skolen så flyttes ungdomstrinnet bort?

Forholdene ligger eksemplarisk til rette for et stabilt og sterkt oppvekstmiljø. Når kommunen er blant de som bruker minst økonomiske midler på hver enkelt elev, hvorfor er målet da å bruke enda mindre, er det ei bevisst og positiv satsing på skole?

Noen tror de sparer penger med å lage større klasser, skal disse brukes til bussbillett for samme elever?

Jeg mener jeg argumenterer for å beholde en skole som er velfungerende på alle vis og ser den selvfølgelige fornuften i å beholde den. Kan noen fra flertallet i kommunestyret prøve å argumentere imot?

Tor Storm-Johansen